Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Anttila K, Kaila-Mattila T, Kan S, Puska E-L & Vihunen R. 2004. Vård och välbefinnande. Utbildningsstyrelsen. Tammerfors
Iivanainen A & Syväoja, P 2012. ,Hoida ja Kirjaa. SanomaPro (valda delar)
www.kaypahoito.fi
ww.vardhandboken.se
Närundervisning
Individuella arbeten
Kliniska övningar på KTC ( obligatorisk närvaro)
Självstudier (not translated)
The examination is assessed 0-5
Clinical exercises are assessed UK / GK
Can receive feedback and shows willingness to develop practical skills
Can ask questions that are relevant to one's own learning
Can perform the practical tasks both under supervision and independently
Can follow directives and instructions and takes responsibility for tasks
Can make decisions concerning practical tasks
Knows the values and takes into account the principles of professional ethics
Can collaborate with others in the student group
Swedish
19.09.2022 - 04.12.2022
15.06.2022 - 18.09.2022
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% during practical exercises
Approved exercises in training classes
Ulla Penttinen
Face-to-face
Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Burtis, Burns. 7th or 8th ed. Elsevier
Vetenskapliga artiklar
Moodlesidans material (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Skriftliga arbeten (not translated)
Godkända uppgifter
Närvaro vid diskussioner (not translated)
Swedish
02.01.2023 - 31.03.2023
01.12.2022 - 31.08.2023
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tentamen (not translated)
Uppgifterna inlämnas senast 27.4.2023
Kompletteringsuppgifter senast 20.5.2023 (not translated)
Kursen omfattar 81 h arbete. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021), Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)
Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)
Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014), Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.
Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (2014). Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2011). EKG: Grunder, handledning vid tolkning och 101 kliniska fall. Studentlitteratur.
Lind, Y., & Lind, L. (2010). EKG-boken, bok med eLabb. Liber.
Lectures, clinical practice in class / laboratory work, demonstrations, individual work, groupwork
Swedish
20.03.2023 - 17.11.2023
02.01.2023 - 17.09.2023
Bioanalytik 2, Mikaela Engvall
Obligatorisk närvaro. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Practice in class: pass or fail
Practical exam or movie making
Approved assignments
Våren 2023 3 sp (27h x3 = 81h) går under v. 12-17
EKG-apparat 16h
Urin mikroskopering, Urilux-S-urintestremseavläsare 23h
POC-tester 11h
Cytologiska och histologiska prov 2h
+ 29h läsning på egen hand, uppgifter
Hösten 2023 2sp (27h x2 = 54h)
Konelab kemianalysatorn
Spirometer-Alpha
PEF-apparater
Mindray automatisk cellräknare
Premium-blodgasapparat
Koagulometer ACL (not translated)
Innehåll:
ABO- och Rh-bestämning, förenlighetstest, antikropps-screening
Analys- och undersökningsmetoder
Utförande av laboratorieundersökningar och användning av mindre och större instrument
DiaMeds centrifug och inkubator
Konelab kemianalysatorn
EKG-apparat
Spirometer-Alpha
PEF-apparater
Mindray automatisk cellräknare
Premium-blodgasapparat
Koagulometer ACL
Urilux-S-urintestremseavläsare
m fl (not translated)
Ulla Penttinen
Face-to-face
Nelson & Cox. Lehninger Principles of biochemistry. 8th edition. Macmillan 2021
Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology 2019
Erlanson-Albertsson & Gullberg. Cellbiologi. Studentlitteratur
Vetenskapliga publikationer (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Självstudier
Aktuella vetenskapliga artiklar (not translated)
Swedish
19.01.2023 - 20.03.2023
01.12.2022 - 25.03.2023
0 - 16
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tentamen (not translated)
Våren 2023 (not translated)
3 sp = 3 x 27 h (not translated)
Ulla Penttinen
Face-to-face
Material finns på kursens moodlesida (not translated)
Kursen innehåller teori om biometodik och laborationer. (not translated)
Bedömningen baserar sig på
- godkänd Köhlerinställning och mikroskopering
- godkänd uppgift (not translated)
Swedish
28.11.2022 - 26.05.2024
15.06.2022 - 27.11.2022
Bioanalytik 1, Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Kursen kan inte tenteras (not translated)
Uppgifternas inlämningsdatum finns på kursmoodlen (not translated)
1 sp är 27 h arbete för studerande.
Hösten 2022: Mikroskopi 1 sp
Mikroskopilaborationer 20 h
Uppgift 7 h (not translated)
Ulla Penttinen
Face-to-face
Litteratur:
Material på kursens moodlesida
Cellbiologi. Charlotte Erlanson-Albertsson. Studentlitteratur (kort variant)
Cellbiologi. Charlotte Erlanson-Albertsson och Urban Gullberg (lång variant)
Heino & Vuento. Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY.
Sadava, Heller, Orians, Purves, Hillis. Life. The Science of Biology. Freeman.
Online Essentials of cell biology. https://www.nature.com/scitable/ebooks/essentials-of-cell-biology-14749010
Alberts et al. Essential Cell Biology, 5th International Student Edition 2019 (not translated)
Föreläsningar, diskussioner uppgifter på basen av vetenskapliga artiklar (not translated)
Bedömningen baserar sig på godkänd uppgift och tentamen. (not translated)
Swedish
10.10.2022 - 04.11.2022
15.06.2022 - 09.10.2022
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Tentamen (not translated)
Bedömningen baserar sig på godkänd uppgift och tentamen.
Terntamen 4.11.2022
Omtentamen 9.12.2022 och 20.1.2023 (not translated)
2 sp är 54 h arbete för studerande
Artikeluppgiften beräknas ta 6 h
Föreläsningarna 14 h
Tentläsandet 34 h (not translated)
Ulla Penttinen
Face-to-face
Carlson & Linder. Introduktion till mikrobiologi.
Hedman et al. Mikrobiologia.
Murray, Rosenthal & Pfaller. Medical Microbiology. 8th edition.
https://www.elsevier.com/books/medical-microbiology/murray/978-0-323-29956-5
Bok på nätet http://www.microbiologybook.org/book/bact-sta.htm
Roitt’s Essential Immunology 13th Edition Peter J. Delves, Seamus J. Martin, Dennis R. Burton, Ivan M. Roitt
Nätsidor & tidskrifter
https://www.asm.org/
http://jcm.asm.org/
https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/statistiker.html (THL, register över smittsamma sjukdomar)
https://thl.fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/seurantajarjestelmat-ja-rekisterit/tartuntatautirekisteri/tartuntatautien-esiintyvyystilastot (not translated)
Fördjupning av klinisk mikrobiologi, immunologi och patologi genom
Föreläsningar
Självstudier
Diskussioner
Aktuella vetenskapliga artiklar (not translated)
0 - 5 (not translated)
Swedish
16.01.2023 - 26.02.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
0 - 16
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tentamen (not translated)
Inom våren 2023
Tent 24.2
Omtent i mars och april (not translated)
2 sp = 2 x 27 h (not translated)
Marice Nedergård
67% Face-to-face, 33% Distance learning
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Medibas via www.ezproxy.novia.fi
I Medibas: Välj ”Kliniska kapitel” → ”Ortopedi” Under Ortopedi läs/se igenom materialet under följande ”flikar” 1) Tillstånd och sjukdomar, 2) Symtom och tecken, samt 3) Illustrationer.
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård. (not translated)
Lectures, demonstrations, Group work, Individual work, Videos, Simulation exercises,
Deltagit i föreläsningarna
Deltagit i iv-kanylering, praktiska övningar
Godkänd News test
Individuell/parvis inlämningsuppgift: GK/UK
Godkänd tentamen (not translated)
Swedish
12.09.2022 - 06.11.2022
15.06.2022 - 12.09.2022
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn, Marice Nedergård
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
INTENSIVVÅRD
Individuell/paruppgift inlämnas via moodle
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen (not translated)
27 h/sp. Totalt 81 h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD 2 sp
Teori 4h + 4h + 3 h =
Teori 3 h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD 0,5 sp
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD 0,5 sp
4 h
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande
Gemensam tentamen: 2 h
Närstudier: 15 h
Studier på egen hand: ca 25 h
Totalt: 81 h (not translated)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap. (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). (not translated)
Terese Herrgård-Backlund
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Swedish
02.01.2023 - 28.05.2023
01.12.2022 - 12.02.2023
Terese Herrgård-Backlund
Active participation is required.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Performed presentation, approved tasks (portfolio)
-
More information on Moodle.
-
3 x 27 h = 81 hours
-
Anita Kvist
Face-to-face
Materialet finns på Moodle. (not translated)
Vi läser texter som berör vård, sjukdomar, röntgenundersökningar och laboratorieprov. Sedan samtalar vi om texterna och lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.
Arbetsmetoder:
Textläsning: Studerande förbereder sig hemma genom att läsa texterna och ta till sig viktig information.
Pardiskussioner och presentation i en större grupp
Skriftliga arbeten (sammanfattning)
Ordförhör
Muntlig och skriftlig tentamen (not translated)
Bedömning 1-3 goda insikter, 4-5 goda insikter. Studerande får vitsord i såväl skriftlig som muntlig framställning.
För bedömningen av kunskaper i finska som andra inhemska används Gemensam europeisk referensram för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger
nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5). För att utföra kursen med godkänt vitsord (vitsordet
1) bör den studerande uppvisa sådana kunskaper som krävs för nivå B1.1.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/nivaskala-for-sprakkunskaper-och-sprakutveckling_2003.pdf (not translated)
Swedish
09.01.2023 - 26.02.2023
01.12.2022 - 08.01.2023
Anita Kvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstentamen. Tvåspråkiga läser materialet på egenhand. Mera info fås vid kursstarten. (not translated)
Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstentamen. Tvåspråkiga läser materialet på egenhand. Mera info fås vid kursstarten. (not translated)
Anita Kvist
Face-to-face
Swedish
09.01.2023 - 26.02.2023
10.12.2022 - 08.01.2023
Anita Kvist
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Anita Kvist
Face-to-face
Swedish
09.01.2023 - 26.02.2023
10.12.2022 - 08.01.2023
Anita Kvist
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Yvonne Sjöberg-Ehn
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2018. Första hjälpen. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2013. Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser. Natur och Kultur. Stockholm
Hugelius, K. & Tapani, J. 2017. Krishantering i praktiken. Studentlitteratur. Lund.
Heide, M. & Simonsson, C. 2016. Krisen inifrån. Studentlitteratur. Lund.
Lessons, demonstration, practice
Theoretical test: approved/failed
Practical tests : approved/failed
Resuscitation: 90 % correct
Swedish
16.01.2023 - 19.02.2023
01.12.2022 - 16.01.2023
Yvonne Sjöberg-Ehn
Compulsory attendance at all lessons
You can bye Electronic First Aid card after completed course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Practical tests and theoretic test during lesson time
1sp=27h (not translated)
Jatta Saarenheimo
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Anges på kursens moodlesida (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkända uppgifter
Godkänd tentamen (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 07.10.2022
15.06.2022 - 15.09.2022
Jatta Saarenheimo
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Godkänd tentamen
Godkända uppgifter enligt kursens moodlesida (not translated)
Kurstentamen fredagen den 30.9 kl. 8.30.
Omtentamen fredagen den 25.11.2022 och fredagen den 20.01.2023 (not translated)
1 sp är 27 h arbete för studerande (not translated)
Tentamen/uppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd prestation kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i allmän kemi men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra och förstår det mesta av kursinnehållet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i kursinnehållet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins. Baltimore. USA.
Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders. Missouri. USA.
Hematovision, dataprogram (not translated)
Föreläsning, diskussion, mikroskopiering (not translated)
Godkänd tentamen, uppgifter (not translated)
Swedish
14.02.2023 - 02.04.2023
01.12.2022 - 13.02.2023
Margareta Antus, Mikaela Engvall
Syftet i kursen är att ge djupare insikter i bedömning av perifera blodutstryk i relation till olika faktorer som påverkar blodcellsmorfologin samt till olika sjukdomstillstånd.
Kursen innehåller granskning och bedömning av perifera blodutstryk:
- anemier, röda sidan
- infektionsutstryk, övriga benigna tillstånd
- myeloproliferativa tillstånd
- lymfoproliferativa
- Myelodysplastiskt syndrom MDS
- leukemier (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Diff-tent 23.2.2022 (not translated)
Kursen är 3 sp = 3 x 27 = 81 (not translated)
Studerande har inte nått målen i kursen på grundläggande nivå som utgör 50 % av poäng i diff-tenten.
Studerande känner inte igen blodcellerna och kan ange kriterierna för att korrket bedöma cellerna. (not translated)
Exam
answers depend heavily on words and expressions found in the literature
has superficial knowledge of the subject, but shows a basic understanding of the subject
Written assignment
The student has partially followed the instructions for the written assignment. The student shows limited to a deficient knowledge of the knowledge of the substance.
Exam
can account for the literature, reflect and motivate his/her views
can give an independent account of the literature
understands most of the topic
presents independent views and can apply ideas to analogous situations
can motivate some of their claims and positions
can give some own examples
Written assignment
The student has mostly followed the instructions for the written assignment and has mastered the substance of her/his work, but the application is limited. The student can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar.
Exam
has in-depth knowledge of the subject
can analyze and interpret subject facts
master the subject versatile
has a broad grasp of the subject
presents original and apposite examples
Written assignment
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.
Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.
Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.
Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)
O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.
Hematovision, dataprogram (not translated)
Föreläsning, diskussion, mikroskopiering (not translated)
Skriftlig uppgift om hematopoes och cellernas utveckling, innehållande beskrivning av symtomer och de centrala laboratorieundersökningarna samt beskrivning av fyndernas kliniska betydelse.
Tentamen. (not translated)
Swedish
02.01.2023 - 10.02.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
Mikaela Engvall
Syftet i kursen är att ge insikter i bedömning av perifera blodutstryk i relation till olika faktorer som påverkar blodcellsmorfologin samt till olika sjukdomstillstånd.
Studeranden:
- Kan hematopoesens teori och förstår kliniska betydelsen av olika blodkroppar.
- Kan grundläggande hematologiska metoder manuellt samt kan använda apparatur.
- Känner till preanalytiska faktorerna och kvalitetskriterierna gällande undersökningar.
- Känner till normala morfologiska fynd i ett blodutstryk.
- Känner till bioanalytikerns uppgifter vid benmärgsprovtagning och analys.
Kursen innehåller granskning och bedömning av perifera blodutstryk. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
25h lektioner (i klass och distans) och
56h självstudier, skrivande av uppgifter. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Finnish red cross Blood service https://www.bloodservice.fi/
Virtual course.
Studerande:
Har insikter i koagulationsprocessen och blodtransfusionsläran.
Har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar och i undersökningsprocessen i relation till dessa.
Är förtrogen med terminologin inom hemostas och immunhematologi.
Känner till centrala informationskällor inom området.
Förstår betydelsen av hemostas och immunhematologi inom bioanalytik. (not translated)
Swedish
01.05.2023 - 22.12.2023
04.04.2022 - 18.09.2022
Bioanalytik 2, Camilla Ribacka
Innehåll:
1 sp (27h) Trombocyter, plasmakoagulationsproteiner/faktorer och relation till blodkärlsskada, första tätning, betående tätning och fibrinolys.
2 sp (54h) Blodgrupper och blodtransfusionskontroll samt laboratorieundersökningar i relation till dessa.
Syftet i kursen är att studeranden:
Har insikter i hemostasmekanismen/koagulationsprocessen.
Har grundläggande insikter i blodgruppsserologi och transfusionsmedicin.
Har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar i relation till dessa.
Känner till de vanligaste sjukdomarnas prevention, diagnostisering och behandlingsformer inom kursens tyngdpunktsområden. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Ulla Penttinen
Face-to-face
Nastic & Wagner. Histologi. Studentlitteratur
Mescher. Junqueira’s Basic Histology: Text and Atlas, Fifteenth Edition. Lange
Websidor om histoteknik (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Självstudier
Aktuella vetenskapliga artiklar (not translated)
0 - 5 (not translated)
Swedish
04.01.2023 - 28.05.2023
01.12.2022 - 12.02.2023
0 - 16
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tentamen (not translated)
Histoteknikdelen hör ihop med laborationerna och tenteras i maj 2023 (not translated)
Histoteknikdelen hör ihop med laborationerna och tenteras i maj 2023
Histologidelen kan studeras på egen hand och tenteras senast i maj 2023 (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5
Swedish
26.09.2022 - 25.11.2022
15.06.2022 - 25.09.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Course examination 23rd of November 2022
Re-examination 2nd of February and 31st of March 2023
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5
Swedish
30.01.2023 - 19.03.2023
01.12.2022 - 10.02.2023
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Course examination 17th of March 2023
Re-examination 21.04.2023 and 26.05.2023
1 cr corresponds to 27 hours work for the student
Lectures and examination 23 h, self studies and digital teaching methods 58 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Katarina Vironen
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Introduction to academic studies: Lecturers, presentations, virtual test ( library/ informationservice)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 20.11.2022
15.06.2022 - 19.12.2022
Katarina Vironen, Anita Kvist, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Ulla Penttinen
Face-to-face
Anges på kursmoodle (not translated)
Laborationer på TB
Praktiskt laboratoriearbete och dokumentering (not translated)
Godkända laborationer och uppgifter (not translated)
Swedish
24.10.2022 - 04.06.2023
15.06.2022 - 07.11.2022
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Kursen kan inte tenteras (not translated)
Besök till laboratorier kan ingå i kursen (not translated)
Godkända laborationer och uppgifter enligt kursens moodlesida (not translated)
1 sp är 27 h arbete för studerande (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber
Online, self studies, individual work, groupwork
Swedish
01.01.2023 - 26.05.2023
01.12.2022 - 19.02.2023
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
1sp motsvarar 27h arbete. (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Molekylärbiologisk bioanalytik. Kurskompendium. U Penttinen (tillgänglig på moodle)
Genetiska sjukdomar. Magnus Nordenskjöld. Liber
Perinnöllisyyslääketiede. Aula, Kääriäinen, Palotie. Duodecim
Fundamentals of molecular diagnostics. David E. Bruns, Edward R. Ashwood, Carl A. Burtis
Molekylärbiologi. Bränden. Studentlitteratur
Human Genetics and Genomics. Taneri et al. Wiley-vch
Open access books and articles:
Genomes. Brown https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21128/
Gene reviews https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1116/
https://www.mdpi.com/2076-3417/10/8/2895
https://www.hilarispublisher.com/
Aktuella publikationer (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Skriftliga arbeten (not translated)
Swedish
16.01.2023 - 14.05.2023
01.12.2022 - 23.01.2023
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Tentamen (not translated)
Skriftliga arbeten inlämnas senast 25.4.2023
Kompletteringar inlämnas senast 20.5.2023 (not translated)
3 sp innebär 3 x 27 h arbete för studerande (not translated)
Jatta Saarenheimo
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Se kursens moodlesida (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkänd tentamen och uppgifter (not translated)
Swedish
03.10.2022 - 13.12.2022
15.06.2022 - 02.10.2022
Jatta Saarenheimo
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Kurstentamen hålls onsdagen den 28.10.2022 kl. 8.30
Omtentamen fredagen den 20.01.2023 och 10.2.2023 (not translated)
27 h per sp, närmare beskrivning på kursens moodlesida (not translated)
Inlämningsuppgiften/tentamen uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd tentamen/uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i oragnisk kemi men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra och förstår det mesta av kursinnehållet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i kursinnehållet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Rika Levy-Malmberg
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Lectures group discussion and assignments
0-5
Swedish
19.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 13.09.2022
Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Group assignment and home test, the test on Moothe
Based on the test on Moodle and group assignment graded as 0-5
The course is 3 cr. 1 cr=27 hours; 3 cr= 81 hours,
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Rika Levy-Malmberg
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
qualitative method: based on a home exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated
Swedish
19.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 19.09.2022
Ralf Lillbacka, Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 1-5)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 1-5)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
qualitative method: group written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.
Mikaela Engvall
Face-to-face
Bioanalytikerns yrke
Preanalytik
Sjukdomsdiagnostik
2 sp EKG repetition, Lärare: Mikaela Engvall
Persson, J., & Stagmo, M. (2017). Perssons kardiologi: Hjärtsjukdomar hos vuxna (8. painos.). Studentlitteratur AB.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2011). EKG: Grunder, handledning vid tolkning och 101 kliniska fall. Studentlitteratur.
Lind, Y., & Lind, L. (2010). EKG-boken, bok med eLabb. Liber.
Mäkijärvi, M., Heikkilä, J., Piispa, S., Schmidt, H., & Hedman, A. (2003). EKG. Duodecim.
Aktuellt inom bioanalytik (Ulla Penttinen)
Nya undersökningar inom laboratoriediagnostiken
Aktuella vetenskapliga publikationer (not translated)
Föreläsningar
Demonstrationer och övningar
Fördjupning i vetenskaplig litteratur (not translated)
2 sp EKG repetition, Lärare: Mikaela Engvall
Studeranden visar förståelse för:
- hjärtats elektrofysiologi
- utförande av ett kvalitativt EKG
- EKG-fynden
- patientsäkerheten (not translated)
Swedish
01.01.2023 - 15.04.2023
01.12.2022 - 20.01.2023
Mikaela Engvall, Ulla Penttinen
2sp EKG repetition, Lärare: Mikaela Engvall
HJÄRTATS ANATOMI OCH FYSIOLOGI
Studeranden
- Har grundläggande kunskaper om hjärtats anatomi och kan tillämpa kunskapen samt kan lokalisera
kranskärlen LAD, LCX & RCA.
- Studeranden kan tillämpa fysiologiska kunskapen, förstår hjärtats elektrofysiologiska aktiveringen, hur
den elektriska impulsen framskrider och förstår hjärtats kontraktionsförlopp.
EKG
Studeranden
- känner igen normala fynd och de vanligaste avvikelserna,
- förstår EKG-registreringens felkällor och artefakter samt kan avlägsna dem,
- känner igen EKG-fynd som kräver omedelbar vård. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Ulla Penttinen
Face-to-face
Aktuellt material (vetenskapliga artiklar) meddelas via kursmoodle
Erlanson-Albertsson. Cellbiologi. Studentlitteratur
Heino & Vuento. Biokemia ja solubiologia. SanomaPro 2019
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Matikainen, A-M. Miettinen, M. & Wasström, K. Näytteenottajan käsikirja 2016.
Friman, T., Kuparinen, M., Lehto, L. & Liikanen, E. Laboratoriotutkimusten näytteenotto 2021. (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkända uppgifter
Godkänd/Underkänd (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 24.09.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Ulla Penttinen, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Tentamen (not translated)
Praktiska övningar, skriftliga egna arbeten och presentationer
Del Biovetenskaper: Presentation av eget arbete to 22.9 (not translated)
1 sp motsvarar 27 h arbete
3 sp motsvarar 81 h arbete (not translated)
Inlämningsuppgifterna uppfyller inte kriterierna för godkänt vitsord, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tar emot feedback och utför uppgifter enligt anvisningar
Tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021, Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)
Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)
Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014, Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.)
Mera kursmaterial på Moodle. (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkända uppgifter.
Studeranden ska känna till de vanligaste undersökningarna inom klinisk kemi, kl. mikrobiologi och kl. fysiologi. Studeranden kan förbereda och handleda patienten inför provtagning samt kan observera patientens tillstånd efter provtagning. (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 25.09.2022
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
27 timmar x 2 = 54 h
24 timmar lektioner
Uppgifter 30 timmar (not translated)
Inlämningsuppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i bioanalytikens grunder men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Miettinen, M., & Rusanen, S. (2022). Näytteenottajan käsikirja (3., uudistettu painos.). Edita.
Friman, T., Kuparinen, M., Lehto, L., Liikanen, E., & Kivisalmi, V. (2021). Laboratoriotutkimusten näytteenotto (1. painos.). Byrettikustannus avoin yhtiö.
Ericson, E., Ericson, T., & Kan, B. (2018). Klinisk mikrobiologi: Infektioner, immunologi, vårdhygien (5 upplagan.). Liber.
Lund-Egloff, D., & Löwbeer, C. (2014). Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (1. uppl.). Studentlitteratur.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2011). EKG: Grunder, handledning vid tolkning och 101 kliniska fall. Studentlitteratur.
Lectures, discussions, demonstrations, individual assignments, problem solving.
Godkänt praktiskt prov,
Deltagande vid praktiska övningar,
Tent.
Studeranden ska känna till de vanligaste undersökningarna inom klinisk kemi, kl. mikrobiologi och kl. fysiologi. Studeranden kan förbereda och handleda patienten inför provtagning samt kan observera patientens tillstånd efter provtagning. (not translated)
Swedish
02.01.2023 - 17.03.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
Mikaela Engvall
Mandatory attendance at clinical exercises in laboratory class.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
5 sp Totalt 135 h
Obligatorisk närvaro introduktionsföreläsningen och vid alla övningar. (not translated)
Studeranden kan ej förbereda och handleda patienten inför provtagning samt genomföra godkännt det praktiska provet.
Inte deltagit i de obligatoriska praktiska övningarna.
Inlämningsuppgiften/tenten uppfyller inte kriterierna för vitsord 1.
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen, praktiskt prov
har ytlig kunskap i bioanalytikens grunder men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbeten
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen, praktiskt prov
- kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
- förstår det mesta av ämnet
- har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
- kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
- kan ge en del egna exempel
- kan förbereda och handleda patienten vid provtagningssituationen
Övningsarbeten
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen, praktiskt prov
- har fördjupad kunskap i ämnet
- kan analysera och tolka ämnesfakta
- behärskar ämnet mångsidigt
- kommer med egna goda exempel
- kan förbereda och handleda patienten vid provtagningssituationen utmärkt
Övningsarbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Introduktion till examensarbete (föreläsning)
Presentation av idéer för examensarbete
Studerande skriver plan ea
Presentation av plan för ea (not translated)
Swedish
11.01.2023 - 24.03.2023
01.12.2022 - 10.01.2023
Camilla Ribacka, Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
Skriftlig idéplan klar inom maj 2023
Presentation av plan klar inom maj 2023
Godkänd plan inom maj 2023 (not translated)
3 sp är 3 x 27 h arbete (not translated)
Camilla Ribacka
Face-to-face
Eget arbete
Seminarium (not translated)
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Mognadsprov bedöms GK/UK (not translated)
Swedish
26.03.2023 - 14.12.2023
01.12.2022 - 25.03.2023
Camilla Ribacka
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Examensarbete
Godkänt mognadsprov (not translated)
Offentlig presentation av examensarbeten hösten 2023, vecka 48 (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt (not translated)
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig. (not translated)
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Klinisk laboratoriepraktik inom provtagning, klinisk biokemi, klinisk hematologi, transfusionsmedicn, klinisk mikrobiologi, histopatologi och cytologi, klinisk fysiologi, nuklearmedicin, neurofysiologi. (not translated)
Genomförd klinisk laboratoriepraktik, inlämnad dagbok samt deltagande i praktikseminarier (not translated)
Swedish
01.08.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 31.08.2022
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Obligatorisk närvaro på praktik (not translated)
1 sp motsvarar 27 h
Praktik 37,5 h/kalendervecka, därtill praktikdagbok samt deltagande i seminarium (not translated)
För godkänt krävs genomförd klinisk laboratoriepraktik, inlämnad dagbok samt deltagande i praktikseminarier (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Klinisk laboratoriepraktik inom provtagning, klinisk biokemi, klinisk hematologi, transfusionsmedicn, klinisk mikrobiologi, histopatologi och cytologi, klinisk fysiologi, nuklearmedicin, neurofysiologi (not translated)
Genomförd klinisk laboratoriepraktik, inlämnad dagbok samt deltagande i praktikseminarier (not translated)
Swedish
01.08.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 31.08.2022
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Obligatorisk närvaro på praktik (not translated)
1 sp motsvarar 27 h
Praktik 37,5 h/kalendervecka, därtill praktikdagbok samt deltagande i seminarium (not translated)
För godkänt krävs genomförd klinisk laboratoriepraktik, inlämnad dagbok samt deltagande i praktikseminarier (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Praktik 37,5 h/kalendervecka
Obligatorisk närvaro 100 %
Godkända uppgifter, deltagande i utvärdering av praktiken och slutseminarium (not translated)
Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
kan samarbeta med andra inom arbetsteamet (not translated)
Swedish
03.04.2023 - 13.10.2023
05.12.2022 - 08.05.2023
Bioanalytik 2, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Mikaela Engvall
Face-to-face
37,5h/week
Clinical laboratory practice, seminar.
Genomförd klinisk laboratoriepraktik, inlämnad dagbok samt deltagande i praktikseminariet. (not translated)
Swedish
20.03.2023 - 30.04.2023
01.12.2022 - 19.03.2023
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Obligatorisk närvaro på praktik och sluteseminarium. (not translated)
Jannica Andtfolk
Face-to-face
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård. (not translated)
Hybridundervisning
Föreläsningar
Demonstrationer
Videor
Grupparebten
Individuella arbeten
Praktiska övningar (OBLIGATORISKA) (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 13.10.2023
05.08.2023 - 03.09.2023
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik (not translated)
AKUTVÅRD, INTENSIVVÅRD & INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen, 1 gången i klass,
övriga gånger på allmänna omtentamenstillfällen. (not translated)
1 sp 27h. totalt 3sp 81h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Teori 4h + 4h + 3h+ 4h + 3h = 18h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD
Teori 4h
Lyssna på podd + inlämningsuppgift 3 h
PRAKTISKA ÖVNINGAR
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande (ändast rtg studeranden)
Gemensam tentamen: 2 h
27h för eget arbete och tentamens läsning (not translated)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap. (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.
Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.
Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.
Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)
O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.
More litterature in Moodle.
Lectures, clinical practice in class and individual tasks
Practice in class: pass or fail
Practical exam
Approved assignments
Swedish
04.09.2023 - 08.10.2023
01.08.2023 - 08.09.2023
Bioanalytik 2
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
1 sp Theory + individual task
2 sp Workshops; microscopy of blood cells and ABO typing
Practice in class: pass or fail
Practical exam
Approved assignments
Mikaela Engvall
Face-to-face
Henriksson, O., & Rasmusson, M. (2018). Fysiologi med relevant anatomi (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.
Sovijärvi, A., Hartiala, J., Knuuti, J., Laitinen, T., Malmberg, P., & Haapalahti, P. (2018). Kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen perusteet (Nyaste upplagan). Duodecim.
Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U. (2014). Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB. (not translated)
Blended learning
Group work / individual work
Seminars
Approved examination and assignments.
Swedish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 10.09.2023
Bioanalytik 1
In the course we review the common physiological and neurophysiological examinations and methods.
The students
- have fundamental insights into the laboratory examination process at physiological examinations of the body's organs and organ systems, such as the heart, lungs, the gastrointestinal channel, etc.
- have fundamental insights into neurophysiologcal examinations of nerves, muscles, spinal cord and brain
- have fundamental insights into patient care.
- are able to use central sources of information and scientific publications concerning methods, reference ranges, illness diagnostics and current research within the area.
- are prepared to improve quality and consider sustainable development within bioanalysis.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
3 sp = 81h (not translated)