Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Janina Dahla
Face-to-face
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart. (not translated)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
. (not translated)
Swedish
13.03.2024 - 24.04.2024
02.12.2023 - 06.03.2024
Janina Dahla
Kursen inleds den 13.3.24 deltagande i närstudierna sker via teams
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum. (not translated)
Degree Programme in Social Services and Health Care
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter. (not translated)
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 18.4.24
24.4.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio (not translated)
1. Kursen innehåller 21h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
Studeranden läser efter varje närstudiedag den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 19.4.24
24.4. 24 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. Tema kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. (not translated)
Janina Dahla
Face-to-face
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart. (not translated)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
. (not translated)
Swedish
26.09.2023 - 21.11.2023
02.07.2023 - 26.09.2023
Janina Dahla
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum. (not translated)
Degree Programme in Social Services and Health Care
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter. (not translated)
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Under närstudien håller studerande en Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio (not translated)
1. Kursen innehåller 17h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. De behandlade temana kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion. (not translated)
Rika Levy-Malmberg
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Alotaibi T, Al Anizi CA. The impact of advanced nurse practitioner (ANP) role on adult patients with cancer: A quantitative systematic review. Appl Nurs Res. 2020 Dec;56:151370. doi: 10.1016/j.apnr.2020.151370.
Buckley L, Robertson S, Wilson T, Sharpless J, Bolton S. The Role of the Specialist Nurse in Gynaecological Cancer. Curr Oncol Rep. 2018 Sep 11;20(10):83. doi: 10.1007/s11912-018-0734-6.
Craswell A, Dwyer T. Reasons for choosing or refusing care from a nurse practitioner: Results from a national population-based survey. J Adv Nurs. 2019 Dec;75(12):3668-3676. doi: 10.1111/jan.14176.
Heale R, Rietze L, Hill L, Roles S. Development of Nurse Practitioner Competencies for Advance Care Planning. J Hosp Palliat Nurs. 2018 Apr;20(2):166-171. doi: 10.1097/NJH.0000000000000425.
Jackson A, Carberry M. The advance nurse practitioner in critical care: a workload evaluation. Nurs Crit Care. 2015 Mar;20(2):71-7. doi: 10.1111/nicc.12133.
Townsend K, Johnson KS, Jones S, Spurlock A. Nurse Practitioner's Confidence and Competence of Advance Directives: The Benefits of an Educational Program. Hosp Top. 2023 May 2:1-7. doi: 10.1080/00185868.2023.2201693. Epub ahead of print.
You are allowed to find other articles but don’t forget to add the list of articles you have used in the end of your work.
Lecture and seminar
0-5
Swedish
01.01.2024 - 05.04.2024
01.12.2023 - 26.02.2024
Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
instruction for the task and the aims will be given in the first lecture
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
3 credits
H-5
Seminar is obligatory
see Moodle
1 ECTS=27 hours
The student did not achieve any of the criteria points, in the task requirement ( see in Moodle)
The student has a superficial knowledge of the subject, points, conduct frail interview, and weak analysis of the results
The student has a good knowledge of the subject, conduct respectable and valuable interview, the analysis and the results presentation gave good knowledge about the topic
The student shows an in-depth knowledge, the process of collecting the data and the results presentation enhance the knowledge and understanding
Emilia Kielo-Viljamaa
Face-to-face
VETENSKAPSTEORI:
Malcolm, P. (2015). Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., . . . Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori - en grundbok, Liber.
Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
INSTRUMENTUTVECKLING:
Streiner, D. L. a., Norman, G. R., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use (Fifth edition.). Oxford University Press.
Olsson, H., & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
EVIDENSBASERAD PRAKTIK OCH IMPLEMENTERING:
Hasson H., Schwarz U.T (2017). Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik (Upplaga 4:1.). Studentlitteratur
Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
Andersson, A., Hommel, A., & Andersson, Å. (2018). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
Nilsen, P. (2014). Implementering av evidensbaserad praktik (1. uppl.). Gleerups. (not translated)
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete (not translated)
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Modul 1: 50 % av vitsordet
- Begreppskarta: 20%
- Instrumentutveckling: 30%
Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av vetenskapliga artiklar: 20%
- Artikelanalys och implementeringsplan: 30% (not translated)
Swedish
31.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 12.09.2023
Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal) (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
- Begreppskarta (par/-gruppuppgift), deadline 8.10.2023
- Instrumentutveckling (par-/gruppuppgift), deadline 23.11 och 10.12.2023
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
- Granskning av vetenskapliga artiklar (individuell uppgift), deadline 12.11.2023
- Artikelanalys och implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 10.12.2023 (not translated)
5sp = 135h
Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h (not translated)
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering (not translated)
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
Instrumentutveckling:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna (not translated)
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Instrumentutveckling:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar (not translated)
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
Instrumentutveckling:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
- Frågorna besvaras
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar (not translated)
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
Instrumentutveckling:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar (not translated)
Camilla Ribacka
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Material on Moodle.
A fundamental book in Human Physiology and Anatomy, for example one of these books:
1) Aldskogius H. and Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. and Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug and Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. and Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. and Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Book in Patophysiology:
Braun C. and Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Lectures, self-studies and exercises.
The written assignments and quizzes will be graded and based on these the course will be graded between 0-5
Swedish
26.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 25.10.2023
0 - 25
Camilla Ribacka
More information on Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
2 credits
H-5
Examination
Written assignments Autumn 2023, and on line quizzes
Lectures 16 h
Self-studies 119 h
The student has pore knowledge of fundamental Anatomy, Physiology and Patophysiology.
The student has not handed in all assignments.
The student has basic knowledge of fundamental Anatomy, Physiology and Patophysiology.
The student has good knowledge of fundamental Anatomy, Physiology and Patophysiology.
The student has excellent knowledge of fundamental Anatomy, Physiology and Patophysiology.
Camilla Strandell-Laine
Distance learning
Lecture material, scientific articles and other distributed material on Moodle.
Lectures, self-studies and assignments
In Moodle.
Swedish
27.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 22.10.2023
Jussi Reijonen, Camilla Strandell-Laine
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
5 credits
H-5
The course covers 5 ECTS credits, totalling 135 hours of student work.
Lectures 8 h
Seminars 4 h
Selfstudies 123 h
The text is fragmentary and it does not answer the questions.
The methodological literature is not used.
Reflections are not performed.
The technical design is lacking.
Does not explain the central concepts and basic principles.
The questions are answered vaguely and narrowly.
The literature is referenced.
Reflections are performed only to a limited extent.
The technical design is satisfactory.
Refers concepts and basic principle.
Students have justifiable knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a deficient understanding of basic relevant concepts.
The questions are answered.
The methodological literature is applied.
The text is reflective and there are critical points of view.
The technical design is good.
Understands and can explain concepts and the basic principles are based on literature.
Students have good knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied.
The questions are answered exhaustively and in many ways.
The literature is analyzed and applied.
The reflection is scientifically analytical.
The technical design is commendable.
Has the ability to see connections and draw own conclusions.
Makes versatile use of literature.
Students have excellent knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a good understanding of basic relevant concepts and can use these independently and critically.
Marica Hinders
Distance learning
To be introduced during the introductory lecture.
Lectures - 16 hours
Seminar 9 hours
Small-group work - 20 hours
Individual studies - 90 hours
English
01.01.2024 - 15.04.2024
01.12.2023 - 08.01.2024
Marica Hinders, Camilla Strandell-Laine
The course is arranged in collaboration with ARCADA.
Lectures are given in English, but written assignment(s) can be returned in either English or Swedish.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
5 credits
H-5
Total workload of the course: 135 hours
Of which autonomous studies: 135 hours
Of which scheduled studies: 25 hours
Camilla Ribacka
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Course literature:
Nordeng H. och Spigset O. et.al. (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur.
Alternative literature:
Ritter J., Flower R., Henderson G., Loke Y.K., MacEwan D. and Rang H. (2018) Rang and Dale´s Pharmacology, 9th edition, Elsevier.
Scientific articles and other distributed material
Lectures, self-studies and exercises.
Examination motsvarande 2 sp, samt individuella skriftliga arbeten och kviss motsvarande 3 sp (not translated)
Swedish
31.08.2023 - 19.11.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
0 - 20
Camilla Ribacka
More information on Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
2 credits
H-5
Examination
Two out of five credits are examined by a written, individual exam 06.10.2023.
Possibility of re-take on general re-take 08.12.2023 och 19.01.2024.
Three out of five credits are examined by individual written assignments and quizzes on line.
Lectures 16 h
Self-studies 119 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
På engelska (not translated)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Online (not translated)
English
24.08.2023 - 16.11.2023
15.06.2023 - 24.08.2023
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Marica Hinders
Face-to-face
Introduced in the course moodle page
Lectures, individual studies and group work.
Blended learning
Feedback on the tasks is obtained through assessment criteria, more detailed justification is obtained when contacting the course's teacher.
Swedish
31.08.2023 - 31.10.2023
15.06.2023 - 01.09.2023
Maria Slotte, Marica Hinders
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1c = 27h
5c= 135h
Lectures (9h), Online or at Campus
Individual studies (122h) Individiual studies and group work.
Seminar (4h). Online or at Campus
The text is fragmentary and it does not answer the questions.
The methodological literature is not used.
Reflections are not performed.
The technical design is lacking.
Does not explain the central concepts and basic principles.
The questions are answered vaguely and narrowly.
The literature is referenced
Reflections are performed only to a limited extent.
The technical design is satisfactory.
Refers concepts and basic principle
Students have justifiable knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a deficient understanding of basic relevant concepts
The questions are answered.
The methodological literature is applied.
The text is reflective and there are critical points of view.
The technical design is good
Understands and can explain concepts and the basic principles are based on literature. Students have good knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied,
The questions are answered exhaustively and in many ways.
The literature is analyzed and applied.
The reflection is scientifically analytical.
The technical design is commendable.
Has the ability to see connections and draw own conclusions
Makes versatile use of literature
Students have excellent knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a good understanding of basic relevant concepts and can use these independently and critically
Camilla Strandell-Laine
Distance learning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
English
31.10.2023 - 12.12.2023
15.06.2023 - 31.10.2023
Camilla Strandell-Laine
The course is conducted in collaboration with Arcada
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
10 credits
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Strandell-Laine
Face-to-face
English
28.08.2023 - 31.07.2025
02.07.2022 - 28.08.2022
Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth, Susanne Jungerstam, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Marica Hinders
Face-to-face
Introduced in the course moodle page
Lectures, individual studies and group work.
Online
Feedback on the tasks is obtained through assessment criteria, more detailed justification is obtained when contacting the course's teacher.
English
28.08.2023 - 31.10.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
Marica Hinders
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1c = 27h
5c= 135h
The text is fragmentary and it does not answer the questions.
The methodological literature is not used.
Reflections are not performed.
The technical design is lacking.
Does not explain the central concepts and basic principles.
The questions are answered vaguely and narrowly.
The literature is referenced
Reflections are performed only to a limited extent.
The technical design is satisfactory.
Refers concepts and basic principle
Students have justifiable knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a deficient understanding of basic relevant concepts
The questions are answered.
The methodological literature is applied.
The text is reflective and there are critical points of view.
The technical design is good
Understands and can explain concepts and the basic principles are based on literature. Students have good knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied,
The questions are answered exhaustively and in many ways.
The literature is analyzed and applied.
The reflection is scientifically analytical.
The technical design is commendable.
Has the ability to see connections and draw own conclusions
Makes versatile use of literature
Students have excellent knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a good understanding of basic relevant concepts and can use these independently and critically
Camilla Strandell-Laine
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE. (not translated)
Kursen är uppdelad i tre separata delar:
1) Kvalitativa metoder (5 sp)
2) Kvantitativa metoder (3 sp)
3) Metodseminarium (2 sp)
Kvalitativa metoder, 5 sp, går som onlinekurs på våren 2024, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på hösten 2024. (not translated)
KVALITATIVA METODER
Modul 1 (test) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 20 %)
- kunskap om grundläggande forskningsetiska begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet/trovärdighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 3 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodologisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
Modul 4 och 5 (vikning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt utvärdera forskning
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar och samla in empiriska data
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-5) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
KVANTITATIVA METODER (not translated)
Swedish
01.01.2024 - 31.12.2024
01.12.2023 - 17.01.2024
Ralf Lillbacka, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal) (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
5 credits
H-5
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 18.1-31.5.2024. Deadlines per modul:
Modul 1: 4.2.2024
Modul 2: 3.3.2024
Modul 3: 31.3.2024
Modul 4: 5.5.2024
Modul 5: 31.5.2024
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-31.12.2024 (not translated)
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Modul 1: Kursinfo 1h (bekanting med kursens upplägg) + test på Moodle = 5 h
Modul 2: Hemtent på Moodle = 25h
Modul 3: Granskning av ett examensarbete = 25h
Modul 4: Individuell uppgift = 40h
Modul 5: Individuell uppgift = 40h
KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)
METODSEMINARIER (2 sp = 54 timmar)
Forskningsplan för examensarbete (not translated)
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, metodseminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2024 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under höstterminen 2024 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar. (not translated)
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Baserar sig inte på litteratur.
Moduler 3, 4 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
KVANTITATIVA METODER (not translated)
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Refererar begrepp och grundläggande principer.
Baserar sig på metodlitteratur.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
KVANTITATIVA METODER (not translated)
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna.
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
KVANTITATIVA METODER (not translated)
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
KVANTITATIVA METODER (not translated)
Camilla Strandell-Laine
Face-to-face
Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle). (not translated)
Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter, inkl. intervjuer och litteraturstudier (självstudier) (not translated)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter. (not translated)
Swedish
07.03.2024 - 31.05.2024
01.12.2023 - 30.10.2024
Camilla Strandell-Laine, HYH Hälsa och Välfärd
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker. (not translated)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.
Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång. (not translated)
Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter). (not translated)
Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta. (not translated)
Se uppgifter om studieperioden. (not translated)
Se uppgifter om studieperioden. (not translated)
Se uppgifter om studieperioden. (not translated)
Camilla Strandell-Laine
Distance learning
Material on Moodle.
The basis for the course's examination consists of:
- A written individual submission, graded according to 0-5
- A group work, graded 0-5
Feedback on the tasks is obtained through assessment criteria, more detailed justification is obtained when contacting the course's teacher.
Swedish
01.08.2024 - 31.12.2024
01.12.2023 - 09.08.2024
0 - 50
Camilla Strandell-Laine, HYH Hälsa och Välfärd
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Social Services and Health Care
Åbo, Henriksgatan 7
5 credits
H-5
Deadline group assignment xx.xx.2024
Deadline individual assignment xx.xx.2024.
In total 5 ECTS, 135 hours
Lectures 6h
Seminarium 4 h
Selfstudies 125 h
The text is fragmentary and it does not answer the questions.
The methodological literature is not used.
Reflections are not performed.
The technical design is lacking.
Does not explain the central concepts and basic principles.
The questions are answered vaguely and narrowly.
The literature is referenced
Reflections are performed only to a limited extent.
The technical design is satisfactory.
Refers concepts and basic principle
Students have justifiable knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a deficient understanding of basic relevant concepts.
The questions are answered.
The methodological literature is applied.
The text is reflective and there are critical points of view.
The technical design is good
Understands and can explain concepts and the basic principles are based on literature. Students have good knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied,
The questions are answered exhaustively and in many ways.
The literature is analyzed and applied.
The reflection is scientifically analytical.
The technical design is commendable.
Has the ability to see connections and draw own conclusions
Makes versatile use of literature
Students have excellent knowledge of quality management and improvement work and how these should be applied, as well as a good understanding of basic relevant concepts and can use these independently and critically