Emilia Kielo-Viljamaa
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
Nyquist, H. (2017). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1.). Studentlitteratur AB.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK: https://www.tenk.fi/sv (not translated)
Självstudier
Föreläsningar
Workshoppar (not translated)
Modulerna bedöms enligt skalan GK/UK
Examinationsuppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 2/3 (67%) av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 1/3 (33%) av vitsordet
Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända (not translated)
Swedish
05.09.2022 - 18.11.2022
16.06.2022 - 05.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Liljeroth, Emilia Kielo-Viljamaa
Workshoppar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal) (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshoppar) (not translated)
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
- Quiz, deadline 14.9.2022
Modul 2: Etik och dataskydd
- Quiz, deadline 14.9.2022
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
- Workshop
Modul 4: Dataanalys
- Workshoppar (kvantitativ + kvalitativ)
Modul 5: Tillförlitlighet
- Quiz (granskning av artiklar), deadline 28.10.2022
Examinationsuppgift (artikelanalys), deadline 4.11.2022
Grupprapport, deadline 18.11.2022 (not translated)
Åbo 5.9.2022-11.18.2022 (not translated)
5sp=135h
Föreläsningar: 11h
Workshoppar: 15h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 39h (not translated)
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete (not translated)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse (not translated)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete (not translated)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid (not translated)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid (not translated)