Eva Juslin
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Barns lärande och utveckling:
Ackesjö, H & Persson, S, (2014) Barns erfarenheter av sociala gemenskaper i
övergångarna till och från förskoleklass. Pedagogisk Forskning i Sverige årg 19 nr 1 2014
issn 1401-6788
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/17272/Ackersj%C3%B6_Persson.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Jakobsson. A, (2012). Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling
Löfdahl, A. Who gets to play?Peer groups, power and play in early childhood settings.
Materialet finns på moodle
Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/15890/sociokulturella_perspektiv.pdf
Hwang, P & Frisén, A. (2010). Utvecklingspsykologi (s 174 - 192). Vår tids Psykologi.
Natur&Kultur.(Materialet finns på moodlesidan)
Imsen, G. (2013). Socialisation och utveckling (kap.3). Elevens värld Introduktion till pedagogisk psykologi.Lund: Studentlitteratur. (Materialet finns på moodlesida)
Möten för lärande. Pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan (kap 4, 5, 6)
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?
Den unga människans identitetsutveckling:
Erling,A. och Hwang, P. (red.)(2010). Ungdomspyskologi. Sociala relationer (kap 1),
kommunikation (kap.2) och Identitet, kropp och sexualitet (kap.4). Tillgänglig som E-bok (Novia)
MATERIALET KAN BYTAS UT MOT DET MATERIAL SOM FINNS PÅ MOODLE: SVÅRIGHETER ATT HITTA E-BOKEN:
Fhanér, S. (2010). Hur formas människan. (kap.2). Tillgänglig som E-bok (Novia)
MATERIALET KAN BYTAS UT MOT DET MATERIAL SOM FINNS PÅ MOODLE: SVÅRIGHETER ATT HITTA E-BOKEN:
Imsen, G. (2013). Socialisation och utveckling (kap.3). Elevens värld Introduktion till pedagogisk psykologi.Lund: Studentlitteratur. (Materialet finns på moodlesida)
JENNIFER WEEKS, (2015) TEENS, SEX, AND THE INTERNET ingår i Karen M. Rice and Marc V. Felizz, Global Youth : Understanding Challenges, Identifying Solutions, Offering Hope. (materialet finns på moodle.
Hwang, P & Frisén, A. (2010). Utvecklingspsykologi (s. 174 - 192). Vår tids Psykologi. Natur&Kultur
Den äldre människan:
Jönsson, Bodil. (2011) När horisonten flyttar sig (tillgänglig som eBook (Novia)
Hwang, P & Nilsson. (2019) Utvecklingspsykologi. Natur & Kultur. Valda delar, Sidor 367-386( material finns på Moodle)
Rapport: https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/ (Direkt länk på Moodle) (not translated)
Kursen utförs som digital kurs på Moodle (not translated)
Hemtentamen, bedöms med vitsord 0-5, bedömningsgrunder, se nedan. (not translated)
Swedish
11.01.2021 - 31.05.2021
15.11.2020 - 01.05.2021
Faculty of Health and Welfare
Michaela Jalava
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
5.00 credits
H-5
Hemtentamen motsvarande 5 sp
Hemtentamen kan göras under valfri tidpunkt. Hemtentamen finns på moodle och finns tillgänglig fyra timmar efter att studerande öppnat den.
Studerande skall använda sig av den i förverkligandet angivna obligatoriska tentemenslitteraturen (not translated)
Kursen tentas på Moodle under vårterminen 2021, senast 31.5.2021. (not translated)
Kursen utförs digitalt under våren 2021 med början från 11.1.2021, senast 31.5.2021 (not translated)
Självstudier motsvarande 134 h (not translated)
Studerande har bristfälliga kunskaper i teoriinnehållet och kan inte relatera delarna till varandra. studerande kan inte diskutera kring teorier om barns,ungas och den äldres utveckling och lärande. En helhetsmässig , resursförstärkande och reflektiv diskussion saknas. (not translated)
Studerande har ytlig kunskap om teoriinnehållet och kan enast i viss mån relatera olika delar till varandra. Studerande diskuterar endast på en ytlig nivå om teorier kring barns, ungas och den äldres utveckling och lärande och förmågan att diskutera helhetsmässigt och resursförstärkande är svag. (not translated)
Studerande besitter innehållsmässig sakkunskap och kan relatera delar till varandra. Studerande kan diskutera och sammanfatta teorier kring barns,ungas och den äldres utveckling och lärande och kan i viss mån relatera helhetsmässigt, resursförstärkande och reflektivt. (not translated)
Studerande har innehållsmässig sakkunskap på en djup och helhetsmässig nivå. Studerande kan diskutera och sammanfatta teorier kring barns,ungas och den äldres utveckling och lärande på en helhetsmässig, resursförstärkande, reflektiv och analytisk nivå. (not translated)