Lilian Nordell
Exempel på socialpedagogiska böcker
Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Bolin, M. &Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf
Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)
Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L (red.) (2013). Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.
Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (red.) 2021. Kohti lapsen näköistä osallisuutta. Pelastakaa lapset ry. (Finns publicerad på nätet)
Övrig litteratur publiceras på Moodle. (not translated)
Litteraturstudier
Projekt
Gruppresentation
Verkstäder
Föreläsningar
Gästföreläsningar (not translated)
Socialpedagogiskt projektarbete, 1 sp
Vid bedömningen beaktas:
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- Att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
- Att studerande har grundlig utvärderat projektet och sin egen inlärning
- Bedömning GK/UK
Gruppresentation av resursförstärkande metoder, 1 sp
Vid bedömningen beaktas:
- Innehållets relevans
- Tillräcklig fördjupning
- Presentationens tydlighet
- Bedömning GK/UK
Uppsats, 3 sp
Vid bedömningen beaktas:
- Att svaren är relevanta och reflekterande
- Att texten är tydlig och bearbetad
- Att rapportens struktur och källhänvisningar följer Novias skrivanvisningar
- Bedöms med skalan 0-5 (not translated)
Swedish
01.09.2022 - 20.11.2022
15.06.2022 - 01.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Liljeroth, Lilian Nordell, Åbo Socionom
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Socialpedagogiskt projektarbete, 1 sp
-Studerande hittar en lämplig barngrupp som hen kan planera och leda verksamhet för
- I projektet ska studerande tillämpa socialpedagogisk teori och fokusera på delaktighetsfrämjande arbetssätt
Närstudietillfällen och gruppresentation av resursförstärkande metoder, 1 sp
- Studerande delar in sig i grupper
- Varje grupp väljer en resursförstärkande metod som tillämpas i arbetet med barnfamiljer (familjer med barn mellan 0-12 år) och presenterar metoden vid ett av närstudietillfällena
Uppsats, 3 sp
- individuell examination
- mer ingående anvisningar publiceras på Moodle
Feedback ges inom tre veckor från avslutad kurs. (not translated)
Gästföreläsare (not translated)
18.9 Projektplan (eller delvalideringsanhållan)
8.10 Gruppresentation
20.11 Deadline för uppsats och projektrapport (not translated)
Åbo 1.9-20.11.2022 (not translated)
Projektarbete, 1 sp
- Arbetsmängden omfattar 27 h
Gruppresentation och närvaro, 1 sp
- närvaro 15h
- förberedelse gruppresentation 12h/gruppmedlem
Uppsats 3 sp
- Arbetsmängden omfattar 81 h (not translated)