Janina Dahla
Rekommenderat kursmaterial.
Andersson, L. 2013.(red) Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson,S:&Taghizadeh Larsson, A.(red).2016.Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Heewitt-Taylor,J.2015. Personcentrerad vård i praktiken. Studentlitteratur
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30. Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på kursens Moodle - sida (not translated)
Föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsarbete, workshop, simulering, praktiska övningar och självstudier (not translated)
Förhandsuppgifter ,obligatorisknärvaro enligt schema , smågrupparbete och simulering 2sp GK/UK
Aktivt deltagande
Förberedande uppgifter utförda
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande i smågruppsarbete
Deltagit i simuleringen
Gruppexamination (1sp) Gruppexaminationen resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.( Bedömning 0-5)
Skriftlig del
- Skriftliga rapporten följer givna instruktioner
- Inlämnad inom utsatt tid
- Syfte och mål tydligt uttalat
- Innehåller kopplingen mellan teori, metod och det praktiska upplägget
- Reflektion och utvärdering av metod/aktivitet
Praktisk del
- Professionellt förhållningssätt
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga
- Har handlett kundgrupp
- Deltar aktivt till gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap under posterpresentationen
- Posterpresentationen innehåller relevant kunskap: både praktisk och teoretisk informationen och tips
Examination - individuell vetenskaplig uppsats, Utmaninagr under åldrandet 2sp (54h) (bedömning 0-5)
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant ur ett socialgerontologiskt perspektiv
Studerande har förståelse för orsaker och inverkan på individens välbefinnande och tillvaro
Deltagit i workshop, förmåga att presentera och diskutera det valda ämnet
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Lyfter fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet
Vetenskapligt förhållningssätt
- Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- Uppsatsens betydelse: syfte och frågeställning
- Översikt: innehåll, noggrannhet, logik och överskådlighet
- Källor: utgått från minst en artikel, kurslitteratur + övrigt material
- Förmåga att anknyta till socialgerontologi (not translated)
Swedish
17.10.2022 - 01.12.2022
15.06.2022 - 17.10.2022
Faculty of Health and Welfare
Daniela Sundell, Janina Dahla
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kursen förutsätter till vissa delar obligatorisk närvaro, finns närmare beskrivet på studiehelhetens virtuella plattform Moodle.
Kursanasvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi) och lärare Daniela Sundell
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. isådana fall används bedömingsskalan godkänd/underkänd
Kort feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle . (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
1. Förhandsuppgifter ,obligatorisknärvaro enligt schema , smågrupparbete och simulering 2sp
2. Examination - individuell vetenskaplig uppsats och workshop 2sp
3.Gruppexamination och posterpresentation 1sp
Obligatorisk närvaro enligt schema. Kompensationsuppgift vid frånvaro. (not translated)
Samarbete med arbetslivsrepresentanter och äldre, planering och genomförande av resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga. (not translated)
- Kursen förutsätter till vissa delar obligatorisk närvaro, finns närmare beskrivet på studiehelhetens virtuella plattform Moodle.
- Gruppexamination - deltagande i smågruppsarbete, gruppen håller en resursförstärkande aktivitet för äldre enligt schema och posterpresentation för studierande Gruppexaminationen kräver samarbete i smågrupp även utanför närstudietillfällena. Innehåller både skriftlig och praktisk del. Skriftlig rapport inlämning och posterpresentation 1.12.22. Praktiskt utförande enligt schema.
- Examination - individuell vetenskaplig uppsats och workshop. Utmaningar under åldrandet workshop 23.11.22. Inlämning individuell vetenskaplig rapport 26.11.22 (not translated)
Åbo 17.10-1.12.22 (not translated)
Utbytesstuderande deltar i simulering (not translated)
Förhandsuppgifter ,obligatorisk närvaro enligt schema , smågrupparbete och simulering (54 h)
- 9.11.22 Deltagande i konferens ( ca8h)
- simulering , enligt schema (3h)
- smågruppsarbete enligt schema
Gruppexaminationen innehåller :
- den skriftliga rapporten lämnas in den 1.12.22 + en kort posterpresentation 1.12.22
- praktisk del, handleda en resursförstärkande aktivitet sker enligt schema.
Kräver samarbete och självstudier (27h/gruppmedlem) Kräver samarbete i smågrupp även utanför närstudietillfällena.
Examination - Individuell vetenskaplig uppsats och workshop
Inlämning 23.11 Examination Utmaningar under åldrandet 2sp (54h) - ingår sjävlstudier, workshop och förberedandearbete
Mer ingående information gällande tidsschema finns på kursens virtuella plattform Moodle. (not translated)