Janina Dahla
Rekommenderat kursmaterial.
Andersson, L. 2013. Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson,S:&Taghizadeh Larsson, A.(red).2016.Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Heewitt-Taylor,J.2015. Personcentrerad vård i praktiken. Studentlitteratur
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre. Natur&Kultur.
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30. Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på kursens Moodle - sida (not translated)
Föreläsningar, inlämningsuppgifter, workshop, smågruppsdiskussioner, simulering och självstudier (not translated)
1 Obligatorisk närvaro 2 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
Utförda förhandsuppgifter
Deltagit i workshop
Deltagit i simulering
.
2 Individuell vetenskaplig uppsats Utmaninagr under åldrandet Inlämning 3sp
Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Studerande har förståelse för orsaker och inverkan på individens välbefinnande och tillvaro
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Lyfter fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet
Vetenskapligt förhållningssätt
- Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- Uppsatsens betydelse: syfte och frågeställning
- Översikt: innehåll, noggrannhet, logik och överskådlighet
- Källor: utgått från minst en artikel, böcker, övrigt material
- Förmåga att anknyta till socialgerontologi (not translated)
Swedish
15.08.2022 - 10.12.2022
15.06.2022 - 01.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Daniela Sundell, Janina Dahla
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Kursanasvarig lärare Janina Dahla(janina.dahla@novia.fi), lärare Daniela Sundell
Examination: Individuell vetenskaplig uppsats Utmaninagr under åldrandet
Feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Se vidare information på kursens virtuella plattform Moodle . (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro. Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast två veckor efter närstudietillfället.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd (not translated)
Föreläsare från arbetslivet deltar (not translated)
Inplanerade närstudiedagar med obligatorisk närvaro 1.9,2.9,7.10, 10.11,10.12.22
Individuell examination skriftlig inlämning 6.11
Deltagande och förberedelse ; workshop , simulering 10.12.22 (not translated)
1.9-10.12.22 Åbo (not translated)
Självstudier, obligatorisk närvaro, simulering, workshop och förhandsuppgifter (54h)
Examination - individuell vetenskaplig uppsats, självstudier (71h)
Inplanerade närstudiedagar med obligatorisk närvaro 1.9,2.9,7.10, 10.11,10.12.22
Mer ingående information gällande närstudier och tidsschema finns insatt på kursens virtuella plattform Moodle. (not translated)