Peter Edelsköld
Exempel på elektroniska källor
Bolin, M. & Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf
Eriksson, L. & Hedman, L. 2018. Var finns socialpedagogerna? Yrkestitlar, fält och socialpedagogisk förankring https://www.vastervik.se/globalassets/campus/dokument/fou-rapport2018_pdf.pdf
Eriksson, L. & Larsson, Staffan & Lundberg, Martin & Henrik, Nordvall. (2013). Folkbildning för förändring – Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik. https://www.researchgate.net/publication/265092916_Folkbildning_for_forandring_-_Dilemman_i_politiskt_mobiliserande_didaktik
Interational Journal of Social Pedagogy
https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
(artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)
Papers of Social Pedagogy
https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
(artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)
Sosiaalipedagoginen aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/
(de senaste numren är elektroniska största delen av artiklarna är på finska, men det finns också några artiklar som är skrivna på svenska)
Exempel på böcker
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C. 2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cederlund, E., Eriksson, L., Jansson, B. R. & Svensson, L. 2019. Renässans för socialpedagogik? - En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L. & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus (not translated)
Litteraturstudier
Videosnuttar
Debattuppsats (not translated)
Vid bedömningen av debattuppsatsen beaktas följande:
- Innehållets relevans
- Hur täckande innehållet är i relation till stödorden
- Att uppsatsen innehåll utgör en fördjupning av temat
- Tydlighet
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att studerande argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor (not translated)
Swedish
01.01.2023 - 31.12.2023
02.12.2022 - 15.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Peter Edelsköld, Sofia Saloranta
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 51-52 år 2023 (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
3.00 credits
H-5
Debattuppsats 3 sp
- Individuellt eller i par
- Studerande skriver uppsatsen utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt. Dessutom erbjuder uppsatsen en övning i argumentationsförmåga.
- Hänvisa till minst fem relevanta källor
- Detaljerade anvisningar finns på Moodle
- Omfattning 8-9 sidor brödtext för den som skriver individuellt och 10-12 sidor för dem som skriver i par (skriv inte längre)
- Radavstånd 1,5
- Följ Novias skrivanvisningar och gör källhänvisningar genomgående i texten
- AI får användas för språkdräkten och för attb generera idéer, men inte för att producera innehåll
- Inlämning och feedback på Moodle
- Individuell bedömning är möjlig för dem som skriver i par. Det ska framgå vem som skrivit vilket stycke.
- Bedöms med skalan 0-5 (not translated)
Kursen är öppen 2.1-31.12.2024 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle. (not translated)
Debattuppsatsen omfattar 3 sp, arbetsmängden är uppskattad till 81 h (not translated)