•   Introduction to Social Pedagogics SO21ESOP1-3003 01.01.2023-31.12.2023  3 credits  (USO21FE-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - understands the most central theories and principles within social pedagogy.
    - can reflect on how the core values, choice of goals and working methods affect the nature of the work and results.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - development trends and tasks within social pedagogy
    - the central concepts and operating principles of social pedagogy
    - the three orientations of the social pedagogical activities
    - the areas of activity in social pedagogy
    - the core values of social pedagogy

    Name of lecturer(s)

    Peter Edelsköld

    Learning material

    Exempel på elektroniska källor

    Bolin, M. & Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf

    Eriksson, L. & Hedman, L. 2018. Var finns socialpedagogerna? Yrkestitlar, fält och socialpedagogisk förankring https://www.vastervik.se/globalassets/campus/dokument/fou-rapport2018_pdf.pdf

    Eriksson, L. & Larsson, Staffan & Lundberg, Martin & Henrik, Nordvall. (2013). Folkbildning för förändring – Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik. https://www.researchgate.net/publication/265092916_Folkbildning_for_forandring_-_Dilemman_i_politiskt_mobiliserande_didaktik

    Interational Journal of Social Pedagogy
    https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
    (artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)

    Papers of Social Pedagogy
    https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
    (artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)

    Sosiaalipedagoginen aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/
    (de senaste numren är elektroniska största delen av artiklarna är på finska, men det finns också några artiklar som är skrivna på svenska)



    Exempel på böcker

    Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.

    Carlander, C. 2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)

    Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

    Cederlund, E., Eriksson, L., Jansson, B. R. & Svensson, L. 2019. Renässans för socialpedagogik? - En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.

    Eriksson, L. & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.

    Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)

    Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

    Madsen, B. 2000. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

    Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.

    Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus (not translated)

    Learning methods

    Litteraturstudier
    Videosnuttar
    Debattuppsats (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Vid bedömningen av debattuppsatsen beaktas följande:

    - Innehållets relevans
    - Hur täckande innehållet är i relation till stödorden
    - Att uppsatsen innehåll utgör en fördjupning av temat
    - Tydlighet
    - Att studerande har följt anvisningarna
    - Att studerande argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Group(s)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Peter Edelsköld

    Additional information

    Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd



    Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 51-52 år 2023 (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Debattuppsats 3 sp

    - Individuellt eller i par
    - Studerande skriver uppsatsen utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
    - Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt. Dessutom erbjuder uppsatsen en övning i argumentationsförmåga.
    - Hänvisa till minst fem relevanta källor
    - Detaljerade anvisningar finns på Moodle
    - Omfattning 8-9 sidor brödtext för den som skriver individuellt och 10-12 sidor för dem som skriver i par (skriv inte längre)
    - Radavstånd 1,5
    - Inlämning och feedback på Moodle
    - Individuell bedömning är möjlig för dem som skriver i par. Det ska framgå vem som skrivit vilket stycke.
    - Bedöms med skalan 0-5 (not translated)

    Timing and attendance

    Kursen är öppen 2/1-31/12 2023 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Debattuppsatsen omfattar 3 sp, arbetsmängden är uppskattad till 81 h (not translated)