Daniela Sundell
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Fler länkar och tips finns på Moodle (not translated)
Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier (not translated)
1 Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.
2 Gruppexamination (bed GK/UK)
bedömningskriterierna finns på Moodle (not translated)
Swedish
19.09.2022 - 11.11.2022
15.06.2022 - 23.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Daniela Sundell, Lilian Nordell
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Soteplask samarbetet (smågruppsarbete, skriftlig rapport och framförande) utgör ett interprofessionellt arbete med socionom- och sjukskötarstuderande från YH Novia och studerande från olika utbildningar inom hälsa och välfärd från Turun ammattikorkeakoulu (not translated)
1 Individuell inlärningsportfolio 21.10.2022 (1 sp)
2 Gruppexaminationer i Soteplask inlämningar 19.10.2022 och 28.10.2022 framförande den 10.11.2022 samt individuellt reflektionsdokument (2 sp) (not translated)
Åbo 19.9-11.11.2022 (not translated)
Närstudier 12 h
Grupparbete ca 25 h
Självstudier ca 44 h (not translated)
Individuell inlärningsportfolio:
- uppgiften når inte kriterierna för vitsord 1 (not translated)
Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig (not translated)
Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god (not translated)
Individuell inlärningsportfolio
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- Berömlig teknisk utformning (not translated)