Pia Höglund-Ingo
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017) Socialpedagogik. Pedagogiskt socialt arbete.Liber (ingår i tentamen)
Nivala, E. & Ryynänen, S(2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskunta. GAudeamus (valda delar, ingår ej i tentamen och fås av kursansvarige)
Övrigt material av kursansvarige hänvisade artiklar och källor (not translated)
Föreläsningar, gästföreläsning, simulationsövningar, självstudiearbete samt tentamen
Detaljerade instruktioner finns på Moodle vid kursstarten (not translated)
Godkänd närvaro
Godkänt självstudiearbete samt
Godkänd hemtentamen (not translated)
Swedish
12.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 03.10.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo, Vasa Socionom
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Godkänd närvaro vid de obligatoriska avsnitten
Godkänt självstudiearbete samt
Godkänd tentamen (not translated)
Gästföreläsning från arbetslivet på temat socialpedagogisk metoder/Djur som socialpedagogiska agenter (not translated)
Vid det introducerande kurstillfället får studerande instruktioner för hemtentamen och obligatoriska examinationsuppgifter i anslutning till kursen i socialpedagogik. Försenad inlämning för hemtentamen sänker vitsordet med ett steg (not translated)
Kursen förverkligas utgående från följande teman:
- Kurspresentation och introduktion. Instruktioner för självstudiearbetet (obligatorisk närvaro)
- Diagnosticering - hjälp eller stigma=Det socialpedagogiska alternativet
- Socialpedagogiska värderingar och socialpedagogiskt förhållningssätt (obligatorisk närvaro)
- En första försmak av möjliga metodval inom socialpedagogiskt arbete (obligatorisk närvaro)
- Gruppbaserade socialpedagogiska metoder
- Vardagen som utgångspunkt i socialpedagogiskt arbete
- Övningar på vardagens som utgångspunkt (obligatorisk närvaro)
- Presentation av självstudiearbeten (obligatorisk närvaro vid det tillfälle där man själv redogör för sitt självstudiearbete) (not translated)
- (not translated)
30 timmar föreläsning och övningar
100 timmar eget arbete (not translated)
Inga förverklingsdelar - Kursen förverkligas i en del (not translated)
Studerande förståelse av ämnet är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Uppvisar inte tillräcklig kompetens i ämnet och har inte kunnat redogöra för vad som kan anses vara det specifika i socialpedagogiskt tänkande (not translated)
1 - Studerande visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Arbetet består av referat och tillämpning och reflektioner kring ämnet saknas. Det finns brister i källanvändning men litteraturen har använts om än i ytterst begränsad utsträckning.
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och har en grundläggande förståelse och kunskap om ämnet. Användningen av olika källor är god och den angivna litteraturen har använts om än fortfarande i något begränsad utsträckning. (not translated)
3 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar en till vissa delar ytlig kunskap om sitt ämne. Förståelsen är överlag god. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsade men källkritiken är god. Studerande kan reflektera kring ämnet
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper. Behandlingen av angiven litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Studerande kan reflektera ledigt kring de centrala frågeställningarna (not translated)
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Behandlingen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa nya relevanta frågor. Det skriftliga arbetet visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)