Viktor Matintupa
Rekommenderad kurslitteratur
Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018). Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur
Blennberger, E. (2013). Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur.
Blennberger, E. (2005). Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
ETENE publikation 33: Den etiska grunden för social- och hälsovården. Tillgänglig: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3197
Gray, M. & Webb, S. A. (2010). Ethics and value perspectives in social work. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Sandström, S. (2008). Makten du har: Att hantera makt i socialt arbete. Gothia.
Talentia. Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom sociala området. Tillgänglig på: https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=1 (not translated)
Föreläsningar, litteraturstudier, individuell inlämningsuppgift, gruppdiskussioner (not translated)
Kursen och lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. (not translated)
Swedish
01.11.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 31.10.2022
Faculty of Health and Welfare
Nadja Suomela, Viktor Matintupa, Lina Nybjörk
Kurs med mycket reflektion och dialog. (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kursexamination:
- Närvaro
- Individuell lärandeuppgift
Närvarokrav: studerande närvarar vid åtminstone 4/5 närstudietillfällen (GK/UK)
Ifall närvarokravet inte uppfylls kontaktar studerande kursansvariga och kommer överens om kompensationsuppgift.
Individuell lärandeuppgift: Studerande lämnar in skriftligt arbete. Lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. Närmare anvisningar gällande lärandeuppgiften publiceras på kursens Moodle-sida. Studerande får kort skritflig feedback på lärandeuppgiften i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen. (not translated)
Lärandeuppgiftens deadline: 11.12.2022 (not translated)
01.11.2022 12.00 - 14.30
07.11.2022 09.00 - 11.30
21.11.2022 12.30 - 15.00
29.11.2022 09.15 - 11.45
05.12.2022 12.30 - 16.15 Grupp SO21A
13.12.2022 12.30 - 16.15 Grupp SO21B (not translated)
3 sp = 27h x 3 = 81h
20h närstudier
61h självstudier (not translated)
Studerande har inte lämnat in lärandeuppgift inom utsatt tid och/eller i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevant källa (not translated)
Studerande har besvarat frågorna på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier och/eller relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner (not translated)
Studerande har besvarat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen. (not translated)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen. (not translated)