Viktor Matintupa
Rekommenderad kurslitteratur
Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018). Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur
Blennberger, E. (2013). Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur.
Blennberger, E. (2005). Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
ETENE publikation 33: Den etiska grunden för social- och hälsovården. Tillgänglig: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3197
Gray, M. & Webb, S. A. (2010). Ethics and value perspectives in social work. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Sandström, S. (2008). Makten du har: Att hantera makt i socialt arbete. Gothia.
Talentia. Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom sociala området. Tillgänglig på: https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=1 (not translated)
Föreläsningar, litteraturstudier, individuell inlämningsuppgift, gruppdiskussioner (not translated)
Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Bedömningskriterier:
Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
Kursen och lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. (not translated)
Swedish
30.09.2022 - 15.11.2022
15.06.2022 - 29.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Viktor Matintupa, Lina Nybjörk
Kurs med mycket reflektion och dialog. (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kursexamination:
- Närvaro (GK/UK)
- Individuell lärandeuppgift (0-5)
- Individuell reflektionsuppgift (GK/UK)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer.
______________________________________________________________________________________________________________
Obligatorisk närvaro på föreläsningar: Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
Individuell lärandeuppgift: Studerande lämnar in skriftligt arbete. Lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. Närmare anvisningar gällande lärandeuppgiften publiceras på kursens Moodle-sida. Studerande får kort skritflig feedback på lärandeuppgiften i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen. (not translated)
Lärandeuppgiftens deadline: 6.11.2022
Reflektionsuppgiftens deadline: 16.10.2022 (not translated)
30.09.2022 08.30 - 11.30 D109
28.10.2022 14.00 - 16.30 (not translated)
3 sp = 27h x 3 = 81h
7h närstudier
74h självstudier (not translated)
Studerande har inte lämnat in lärandeuppgift inom utsatt tid och/eller i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevant källa (not translated)
Studerande har besvarat frågorna på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier och/eller relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner (not translated)
Studerande har besvarat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen. (not translated)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen. (not translated)