Susanne Davidsson
Referenslitteratur och tips på material för examination 1 (Work-shop och rapport) hittas på kursens moodlesida.
Obligatorisk litteratur för examination 2 (Elektronisk inlärningsportfolio):
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
Björklund, C. 2015. Pre-primary school teachers' approaches to mathematics education in Finland. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 4 No.2. 2015. Sidorna 69-92.
Björklund, C, Nilsen, M & Pramling Samuelsson, I. 2016. Berättelser som redskap för att föra och följa resonemang. Ingår i Journal of Early Childhood Education Research. Vol.12(5). Sidorna 1-18.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
Bäckman, K. 2015. Matematiskt gestaltande i förskolan. Åbo: Åbo Akademis förlag. Doktorsavhandling.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens landskapsförbund.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
Svensson, A-K. Med alla barn i fokus - om förskolans roll i flerspråkiga barns språkutveckling. 2012. Ingår i:Paideia, ISSN 1904-9633, nr 4, 29-37 s.
Utbildningsstyrelsen. 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obligatorisk litteratur till examination 3 (individuellt projektarbete):
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
Almqvist m.fl. 2019. Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och kapitel 2.
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen.
Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen.
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet uppladdat på moodle)
Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken
Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy.
Uittomäki m.fl. 2018. Stöd till barn som mist en närstående - handbok för närstående och personer som arbetar med barn och unga
Obligatorisk litteratur till examination 4 (individuella inlärningsuppgifter):
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Mohss. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021. (not translated)
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida), workshops, seminarier, självstudier, eventuella studiebesök, virtuella gästföreläsare, iMovie workshop (tidpunkter meddelas senare)
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på moodle ihandledningsforumet. (not translated)
1. Workshop och rapport 2 sp
- förmåga att planera och handleda en work-shop
- förmåga att motivera, inspirera och handleda seminariedeltagarna
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att sammanfatta teori
Bedömning enligt skala 0-5.
Kort skrifltig feedback ges på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
2. Elektronisk inlärningsportfolio 3 sp
portfolions struktur och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback ges på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
3. Individuellt projektarbete och seminarium 3 sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- Materialets struktur och visuella upplägg
- Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
4. Individuella inlärnigsuppgifter 2 sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd (not translated)
Swedish
20.09.2021 - 10.12.2021
11.06.2021 - 10.09.2021
Faculty of Health and Welfare
Susanne Davidsson, Lena Storbacka-Järvinen
Kursansvariga: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi och Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida uppdateras under kursens gång. (not translated)
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
4.00 credits
H-5
Föreläsare från arbetslivet och eventuella studiebesök. (not translated)
1. Workshop och rapport 2 sp
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Rapporten inlämnas i moodle 24.11. 2021. Seminariet hålls den 29.11.2021.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Elektronisk inlärningsportfolio 3 sp
Studeranden utgår från kursens kompetenser och bygger under kursen upp en portfolio kring följande temaområden:
Barns språkliga medvetenhet, barnlitteratur och språkstödjande aktiviteter
Små barns matematiska lärande och didaktik
Surfplattan som pedagogiskt verktyg och och arbete med appar inom småbarnspedagogiken
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Inlämnas i moodle senast 7.12.2021.
Examinator: Sussy Davidsson
3. Individuellt projektarbete och seminarium 3 sp
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Rapporten inlämnas i moodle senast den 12.11.2021. Seminariet hålls den 17.11.2021.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
4. Individuella inlärnigsuppgifter 2 sp
Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Uppgifterna inlämnas i moodle senast den 22.10.2021.
Examinator: Sussy Davidsson (not translated)
Kurstid 23.9-3.12.2021. Undervisningen förverkligas 23.9-29.11.2021. Ett närstudietillfälle den 28.9 ordnas på Campus Alere. Den övriga undervisningen sker online.
Kursen startar med en iMovie-workshop den 23.9 (online). Studeranden behöver under workshoppen tillgång till en ipad. Mera information skickas före kursstart till studeranden. (not translated)
1. Workshop och rapport 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio 3 sp 81 h
3. Individuellt projektarbete och seminarium 3 sp 81 h
4. Individuella inlärnigsuppgifter 2 sp 54 h (not translated)