Pia Höglund-Ingo
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019)Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur ELLER
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Gleerups
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups.
En del av litteraturen lånas av studerande själv och en del av litteraturen fås vid det introducerande tillfället. (not translated)
Föreläsningar, simulationsövningar samt egna självstudiearbeten och hemtentamen som individuellt arbete. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över tillfällena samt innehållet för de olika tillfällena. Kurstillfällena kräver obligatorisk närvaro (not translated)
Hemtentamen utvärderas enligt skalan 1-5 - vid försenad inlämning sjunker vitsordet 1 steg.
Självstudiearbete 1. (Pias del) utvärderas med GK/GK med komplettering
Självstudiearbete 2. (Johannas del)utvärderas också med GK/GK med komplettering
Ett ambitiöst och noggrant självstudiearbete kan höjda slutvitsordet för kursen om utvärderingen "ligger mellan" två vitsord. (not translated)
Swedish
01.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 31.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo, Johanna Sigfrids
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande
Studerande får feedback på sina arbeten vid kommentatorsfältet vid inlämning på moodle
Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg. (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Som grund för examination finns en hemtentamen som görs individuellt och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK men ett ambitiöst och engagerat arbete kan höja slutvitsordet för kursen. Om t.ex självarbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av ansvarig lärare. Om hemtentamen inte kan anses vara godkänd så kompletteras denna enligt anvisningar från kursansvarige (not translated)
- (not translated)
Examinationer sker enligt överenskommen tidtabell. Information på moodle (not translated)
Kursen förverkligas under veckorna 2-12 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser (not translated)
- (not translated)
12 timmar föreläsning
123 timmar eget arbete pararbete hemtentamen samt individuella självstudieuppgifter 2 st (Johannas del samt Pias del) (not translated)
vårterminen 2023 (not translated)
Studerandes förståelse och påvisade kunskap är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte gjort källhänvisningar i texten och aktivt påvisat varifrån kunskapen är hämtad (not translated)
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har klart besvarat frågan/frågorna. Framställningen är fortsättningsvis fragmentarisk och studerande förmår inte koppla till helheter. (not translated)
Studerande har gneomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande kan sätta in de olika fenomenen i en helhet och i ett sammanhang (not translated)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Insikterna visar på djup förståelse genom att studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående och grundligt sätt. Studerande har visat starkt engagemang och är ambitiös i sin uppgift (not translated)