•   Applied Software Tools TKV18TD01-3016 30.08.2021-28.11.2021  5 credits  (ÖH21ELALED-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student should be familiar with the educational unit's computers, networks and IT services.
    Installation and configuration of software and services on the student's own computer.
    Know about office software and its use
    Know the software for technical calculation
    Prerequisites
    No prerequisites
    Content of the study unit
    Novias datorer, nätverk och tjänster.
    Din egen dator och installation av programvara.
    Kontorsprogramvara med MS Office 2016 (engelsk version)
    - Presentationer med PowerPoint
    - Textbehandling med Word
    - Databashantering med Access
    - Kalkylering med Excel
    Installation och grunder i Math Cad
    Assessment criteria
    Failed (0)
    - Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    - The student is familiar with and can use the education unit's computers, networks and services in their studies.
    - The student can download and install software needed for the studies to their own computer
    - The student can create presentations, reports, and simple calculations.
    - The student can perform calculations with formulas and simpler functions.
    - The student can produce simpler diagrams.
    - The student can perform simple calculations and produce graphs of mathematical functions.
    Assessment criteria – good (3-4)
    - The student can integrate the various services of the educational unit with each other.
    - The student can configure installed software to work optimally.
    - The student can independently create presentations, reports, and simple calculations.
    - The student can perform calculations with more advanced functions.
    - The student can produce more advanced diagrams.
    - Students can apply built-in functions to solve equations and mathematical problems.
    Assessment criteria – excellent (5)
    - The student can make full use of the equipment and services offered in his studies.
    - The student can independently download, install and configure software for the studies and can independently solve problems that arise.
    - The student can actively solve problems that arise when creating presentations, reports and simple calculations.
    - The student can independently and effectively solve more advanced calculation tasks
    - Students know the functions for solving problems with vectors and matrices.

    Name of lecturer(s)

    Ronnie Sundsten

    Learning material

    Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar och övningar i klass eller via Webex.
    Praktiska uppgifter (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
    Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    30.08.2021 - 28.11.2021

    Enrollment date range

    11.06.2021 - 05.09.2021

    Group(s)
    • ÖH21ELALED-V
    • ELA21D-V
    Responsible unit

    Faculty of Technology and Seafaring

    Small group(s)
    • Grupp A (Size: 40.
    • Grupp B (Size: 40.
    • Grupp C (Size: 40.
    Teachers and responsibilities

    Jan Berglund, Sofia Frilund, Henrik Järveläinen

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Electrical Engineering and Automation

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 33

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Period 1-2, läsår 2021-2022.
    Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle. (not translated)

    Timing and attendance

    Period 1-2: 30.8.2021-28.11.2021, Vasa (not translated)

    Student's schedule and workload

    Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    - Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    - Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
    - Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studerna till sin egen dator.
    - Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
    - Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
    - Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    - Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
    - Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
    - Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
    - Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
    - Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    - Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
    - Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
    - Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
    - Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
    - Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem (not translated)