Christine Alm
Bramhagen, A-K,Carlsson,A. 2014. Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. Studenthälsan.
Clausson, E.K; Morberg, S (red.)2014. Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Studentlitteratur.
Guide för studerandehälsovården 2020
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162328/STM_2020_17_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
Hakulinen- Viitanen, T mfl. Opas 22. THL. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon, https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto/kouluterveydenhuolto/terveystarkastukset/laajat-terveystarkastukset,
Hillman, O. 2012. Skolhälsovård, introduktion och praktisk vägledning. Gothia förlag.
Kumpulainen,K.ym. (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim 2016.
Opiskeluterveydenhuollon opas 2020
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162195/STM_2020_14_J.pdf?sequence=4,
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2019. Rakkaus, ilo ja rohkeus. Seksuaalisuuden portaat.
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
Kääriä, H mfl. Rapportti 19/2011. THL. Ammattikorkeakoulujen opiskeluterveydenhuollon terveystarkastuskäytännöt, työtavat ja ympäristöt.
Leissner,M; Lundevall - Överby,H; 2020. Praktisk handbok för skolläkare och skolsköterskor. Studentlitteratur.
Larsson, B.2010. Konstruktiva samtal i svåra möten; mellan skola och hemmet.
Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Viitanen, T. & Laatikainen, T. 2014. Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen & inom skolhälsovården Metodhandbok. THL.
Storvik-Sydänmaa,S; Talvensaari,H; Kaisvuo,T.&Uotila, N. (toim.). 2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro
SHM 2010:11. Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård.
Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Social- och hälsovårdsministeriet, Finlands Kommunförbund. 2004. Kvalitetsrekommendation för skolhälsovården. Handböcker 2004:9.H:fors.
Aktuella lagar, direktiv och program och verksamhetsmodeller.
Referenslitteratur
Börjesson,M. 2019. Hälsofrämjande samtal med tonåringar och unga vuxna
Haasjoki, E & Ollikainen, T. 2010. Mikä sun mieltä painaa?
Laitinen, K & Hallantie, M. Guider och handböcker 2012:4, Välbefinnande i morgondagens skola. Utbildningsstyrelsen.
Olsson,B-I & Olsson, K. 2015. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Aktuella artiklar och facktidskrifter (Terveydenhoitaja tidskriften 2015-2019) Barnmorsketidskriften2015-2019, Neuvola ja kouluterveys)
www.folkhalsan.fi
www.mll.fi
www.thl.fi
www.thl.fi/kasvunkumppanit
www.stm.fi
www.ukm-instituutti.fi
www.vaestoliitto.fi
www.rfsu.se
http://tyttojenjuttu.fi/tjejernas-grej/ (not translated)
1. Obligatorisk kursintroduktion 4.1
2. Självstudier
3. Föreläsning
4. Gästföreläsningar
4. Mångprofessionellt grupparbete och seminarium med socionomstuderande grupp USO19D-Å (not translated)
1.Skriftlig par examination, bedömning 1-5/uk
Bedömning: substanskunskap (se kursens kompetenserna och innehåll ), integrering av teoretisk och praktisk kunskap.
2.Interprofessionellt smågruppsarbete med rapport och produkt.
Rapporten bedöms med GK/UK med följande kriterier:
- tydlighet
- att instruktionerna och skrivanvisningarna har följts
- källorna är relevanta och tydlig utskrivna
- att innehållet är täckande i relation till uppgiften
Produkten bedöms med GK/UK med följande kriterier:
- Tydlig beskrivning av produkten
- Användbarhet
- Tydlig beskrivning av hur teorin har tillämpats vid utformningen av produkten (not translated)
Swedish
04.01.2021 - 30.03.2021
15.11.2020 - 03.01.2021
Faculty of Health and Welfare
Christine Alm
Degree Programme in Public Health Nursing
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kursen består av 2 delexaminationer
1. Skriftlig par examination (3.5sp)
2. Interprofessionellt grupparbete, skriftlig rapport och seminarium med grupp USO19D-Å (0.5sp). Närmare information på Moodle plattformen. (not translated)
1. Skriftlig par examination (3.5sp) 24.2.2021. Individuell omtent 12.3 och 26.3.2021
2. Interprofessionellt grupparbete, skriftlig rapport, seminarium med grupp USO19D-Å (0.5sp). Vecka:3 18.1-19.1.2021 (not translated)
Åbo 4.1-24.2.2021 (not translated)
Undervisning 30h
Skriftlig parexamination 4h
Mångprofessionellt smågruppsarbete 16h
Självstudier 58h (not translated)
Skriftlig parexamination
Studerande svarar delvis på examinationens frågeställningar OCH använder sporadiskt kurslitteratur och andra källor och tillämpning av materialet är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva men kan inte reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården. Studerande beaktar inte etiken. Studerande har mycket ytliga kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar sin kunskap på en mycket ytlig nivå (not translated)
Skriftlig parexamination
Studerande svarar på examinationens frågeställningar och använder delvis kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva och delvis reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården. Studerande beaktar delvis etiken. Studerande har ytliga kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar sin kunskap på en ytlig nivå (not translated)
Skriftlig parexamination
Studerande svarar på examinationens alla frågeställningar och använder kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och reflektera kring skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården. Studerande beaktar etiken. Studerande har kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och tillämpar delvis din kunskap. (not translated)
Skriftlig parexamination
Studerande svarar på en djupgående nivå på examinationens alla frågeställningar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan på en fördjupad nivå beskriva och relatera till skolelevens och studerandes hälsa i relation till det förebyggande arbetet som sker inom skolhälsovården. Studerande beaktar mångsidigt etiken. Studerande har fördjupade kunskaper inom skol- och studerandehälsovården och kan tillämpa dem. (not translated)