Pia Liljeroth
REFERENSLITTERATUR
Blom, B., Nygren , L., Morén, S. & Nygren, L. (2011). Utvärdering i socialt arbete: Utgångspunkter, modeller och användning. Natur & Kultur.
Folkhälsomyndighetern. Checklista för implementering med kvalitet. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b4134ae1187a4578ba9712e67c2b7cc5/checklista-implementering-kvalitet-00393-2017-2-final-webb.pdf
Karjalainen P., Metteri A. & Strömberg-Jakka, M. 2018. TIEKARTTA 2030 - Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Om implementering. (2012). Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2012-6-12.pdf
Osaamisen ennakointifoorumi - Osaamiskorttipakka. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaamiskortit_verkkoversio_1.pdf
Socialtjänster på s. 31.
Regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering 10.12.2019. Ett inkluderande och kunnigt Finland – ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle. Helsingfors, 2019. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161932
Roselius, M. & Sundell, K. (2008). Att förändra socialt arbete: Forskare och praktiker om implementering (1. uppl.). Gothia.
Sitra. Megatrender. https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/megatrender/
Social- och hälsovårdsreformen. https://soteuudistus.fi/sv/framsida
Statsrådet. Ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd - Social- och hälsovårdsministeriets framtidsöversikt. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-682-9
Statrådet. Handbok för välfärdsområdesfullmäktig. https://vshyvinvointialue.fi/content/uploads/2021/10/Handbok-for-valfardsomradesfullmaktig.pdf
THL. Undersökningar och projekt. https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/forskning-och-utveckling/undersokningar-och-projekt
Studerande väljer själv övrig referenslitteratur som behövs för att klara av uppgifterna. (not translated)
Projektarbete (obligatoriskt deltagande)
Resursföreläsningar (obligatoriskt deltagande)
Självstudier (not translated)
Skriftlig rapport
- substanskunskap (se kompetenserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap
- bedöms enligt skala 1-5
Projektarbete
- bedöms enligt skalan 1-5
- aktivt deltagande i planering och arrangemang av konferensen
- infograf: innehåll och kreativitet (se bedömningskriterierna) (not translated)
Swedish
30.08.2022 - 21.12.2022
15.06.2022 - 02.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Pia Liljeroth, Peter Edelsköld
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
1. Projektarbete: konferensarrangemang med skriftliga delaxaminationer (projektplan och slutrapport i form av infograf) 2 sp.
Studerande arrangerar onsdagen den 9 novmber 2022 konferensen Interprofessionell social- och hälsovård XI – Välfärd i Svenskfinland i framtiden.
Regelbudna schemalagda obligatoriska handledda gruppträffar på campus för planering av konferensen (se schema).
2. Individuell skriftlig rapport 3 sp
Studerande får skriftlig feedback på den skriftliga rapporten.
Närmare information ges på kursintroduktionen och mer information, instruktioner, uppgifter och examination finns på Moodle. (not translated)
Studerande är i kontakt med politiker, forskare, tjänstemän och arbetsgivare inom social- och hälsovårdsområdet under konferensarrangemangen. (not translated)
1. Projektarbete:
Förberedelser inför konferensen veckorna 35-45 (obligatoriskt deltagande)
Konferens v. 45 (obligatoriskt deltagande)
"Wrap-up" och inlämning av infograf 14.11.2022 (obligatoriskt deltagande)
2. Individuell skriftlig rapport, deadline 21.11.2022 (not translated)
30.8-21.11.2022, Åbo. (not translated)
Projektarbete 54 h (inkluderar kick-off, schemalagda gruppträffar, konferensen, eget arbete, wrap-up).
Resursföreläsningar 6 h
Självstudier 75 h (not translated)
SKRIFTLIG RAPPORT
Texten är fragmentarisk.
Referenslitteratur används inte.
Reflektioner framförs inte.
PROJEKTARBETE
Studerande har inte deltagit i projektarbetet och har inte gjort sina uppgifter för att arrangera konferensen (not translated)
SKRIFTLIG RAPPORT
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
PROJEKTARBETE
1: Studerande har på uppmaning gjort till sig anvisade uppgifter i den egna gruppen.
2. Studerande har tagit ansvar för sina egna arbetsuppgifter i den egna gruppen. (not translated)
SKRIFTLIG RAPPORT
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
PROJEKTARBETE
3: Studerande har aktivt tagit ansvar för sina egna uppgifter och samarbetat med studerandena i den egna gruppen.
4: Studerande har tagit initiativ och aktivt tagit ansvar för sina egna uppgifter och samarbetat med studerandena i den egna gruppen. (not translated)
SKRIFTLIG RAPPORT
Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
PROJEKTARBETE
Studerande har arbetat självständigt, tagit initiativ, aktivt samarbetat med sina medstuderande i den egna samt i de andra grupperna, och kommit med nya idéer. (not translated)