Eva Juslin
På svenska
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Barns lärande och utveckling:
Ackesjö, H & Persson, S, (2014) Barns erfarenheter av sociala gemenskaper i
övergångarna till och från förskoleklass. Pedagogisk Forskning i Sverige årg 19 nr 1 2014
issn 1401-6788
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/17272/Ackersj%C3%B6_Persson.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Jakobsson. A, (2012). Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling
Löfdahl, A. Who gets to play?Peer groups, power and play in early childhood settings.
Materialet finns på moodle
Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/15890/sociokulturella_perspektiv.pdf
Hwang, P & Frisén, A. (2010). Utvecklingspsykologi (s 174 - 192). Vår tids Psykologi.
Natur&Kultur.
(Materialet finns på moodlesidan)
Imsen, G. (2013). Socialisation och utveckling (kap.3). Elevens värld Introduktion till pedagogisk psykologi.Lund: Studentlitteratur. (Materialet finns på moodlesida)
Möten för lärande. Pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan (kap 4, 5, 6)
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2
Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2694.pdf%3Fk%3D2694
Den unga människans identitetsutveckling:
Erling,A. och Hwang, P. (red.)(2010). Ungdomspyskologi. Sociala relationer (kap 1),
kommunikation (kap.2) och Identitet, kropp och sexualitet (kap.4). Tillgänglig som E-bok (Novia)
MATERIALET KAN BYTAS UT MOT DET MATERIAL SOM FINNS PÅ MOODLE: SVÅRIGHETER ATT HITTA E-BOKEN:
Fhanér, S. (2010). Hur formas människan. (kap.2). Tillgänglig som E-bok (Novia)
MATERIALET KAN BYTAS UT MOT DET MATERIAL SOM FINNS PÅ MOODLE: SVÅRIGHETER ATT HITTA E-BOKEN:
Imsen, G. (2013). Socialisation och utveckling (kap.3). Elevens värld Introduktion till pedagogisk psykologi.Lund: Studentlitteratur. (Materialet finns på moodlesida)
JENNIFER WEEKS, (2015) TEENS, SEX, AND THE INTERNET ingår i Karen M. Rice and Marc V. Felizz, Global Youth : Understanding Challenges, Identifying Solutions, Offering Hope. (materialet finns på moodle.
Hwang, P & Frisén, A. (2010). Utvecklingspsykologi (s 174 - 192). Vår tids Psykologi. Natur&Kultur.
(Materialet finns på moodlesidan) (not translated)
Kursen utförs som digital kurs på Moodle (not translated)
Swedish
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Michaela Jalava
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
3.00 credits
H-5
På svenska
Hemtentamen motsvarande 3sp
Hemtentamen kan göras under valfri tidpunkt. Hemtentamen finns på moodle och finns tillgänglig fyra timmar efter att studerande öppnat den.
Studerande skall använda sig av den i förverkligandet angivna obligatoriska tentamenslitteraturen (not translated)
Kursen tentas på Moodle (not translated)
Kursen utförs digitalt (not translated)
Självstudier motsvarande 81h (not translated)
Studerande har bristfälliga kunskaper i teoriinnehållet och kan inte relatera delarna till varandra. Studerande kan inte diskutera kring teorier om barns och ungas utveckling och lärande. En helhetsmässig, resursförstärkande och reflektiv diskussion saknas helt. (not translated)
Studerande har ytlig kunskap om teoriinnehållet och kan endast i viss mån relatera olika delar till varandra.Studerande diskuterar endast på en ytlig nivå om teorier kring barn och ungas utveckling och lärande och förmågan att diskutera helhetsmässigt och resurförstärkande är svag. (not translated)
Studerande besitter innehållsmässig sakkunskap och kan relatera delar till varandera. Studerande kan diskutera och sammanfatta teorier kring barns och ungas utveckling och lärande och kan i viss mån reflektera helhetsmässigt resursförstärkande och reflektivt. (not translated)
Studerande besitter innehållsmässig sakkunskap på en djup och helhetsmässig nivå. Studerande kan diskutera och sammanfatta terorier kring barns och ungas utveckling och lärande på en helhetsmässing, resursförstärkande, reflektiv och analytisk nivå. (not translated)