Janina Dahla
Söderman,L.(red.)Nya omsorgsboken.Liber.2011(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tideman, M. (red.)2011. Perspektiv på funktionshinder & handikapp.
Nurminen, M-L. 2013. ABC om läkemedelsbehandling.
Taam-Ukkonen, M. 2013. Turvallisen lääkehoidon perusteet.
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,
Ernvall, S. m.fl. 2006. Läkemedelsräkning.
Laukkanen.E.m.fl. 2021. Turvallinen lääkehoito. Social och hälsovårdsministeriet
Klang, B. m.fl. 2013. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande.
Tamminen-Peter, L. m.fl. 2007. Potilaan siirtymisen, ergonominen avustaminen.
Tamminen-Peter, L. m.fl. 2010. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla.
Tammien-Peter, L, Wickström, G. 2002. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.
www.valvira.fi
www.finlex.fi
www.fimea.fi
Pharmaca fennica (not translated)
Självstudier , kursen genomförs som distansstudier. Handledning i första hand via studieplattformens handledningsforum. Utförligare information under kursinformation på studieplattformen Moodle. (not translated)
1.Omsorgens grunder 1sp.
Bedömning enligt skala 0-5.Inlämningsuppgift
Kan beskriva patientens grundvård och känner till principerna kring denna
Kan redogöra för patientens personliga hygien och hur man tillämpar det i praktiken
Känner till näringsfrågor och kan relatera det till patientens nutrition
Kan redogöra för ett rehabiliterande och ergonomiskt arbetssätt och kan beskriva hur man förverkligar det i praktiken
Känner till grunderna för ett aseptiskt arbetssätt
Förmåga till egna reflektioner
Förmåqa till ett professionellt och etiskt förhållningssätt
.
2.Läkemedelshantering (ingår läkemedelsräkning) 1sp.
Bedömning enligt GK/UK. Inlämningsuppgift och läkemedelskompendium.
.
Känner till och kan tillämpa lagstiftning och direktiv inom läkemedelsbehandling
Har förmåga att beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och säker läkemedelsbehandling samt beakta socionomens ansvar och rättigheter i dessa
Känner till olika läkemedelsformer och administrationssätt.
Har förmåga att göra egna reflektioner
Rätt gjorda och utförliga uträkningar på alla övningsuppgifter.
.
3.Utvecklingsstörning – Intellektuell funktionsnedsättning, stöd och verksamhetsformer. Skriftlig Inlämnngsuppgift.1sp.
Bedömning enligt skala 0-5
.
Redogöra för stöd och service former inom specialomsorgen
Har tagit reda på och beskrivit specialomsorgens verksamhetsområde i kommunen
Knyter an teori med det konkreta handledningsarbetet i omsorgssituationer
Lyfter fram egna frågeställningar angående service och stöd gällande personer med utvecklingsstörning
Reflekterar över det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med personer med utvecklingsstörning
.
4 Tillämpning. Att leva med en intellektuell funktionsnedsättning, kommunikation och delaktighet. Skriftlig rapport och muntlig PowerPoint presentation 2sp.
Bedömning enligt skala 0-5
.
Svarar på uppgiftens alla delar
Redogör för kommunikationens betydlese för personer med utvecklingsstörning
Presenterar mångsidig och åskådlig det valda temat
Knyter an teori med det konkreta handledningsarbetet, känner till principerna för delaktighet ,självbestämmande och valfrihet.
Belyser problemställningar och möjligheter som berör personer med utvecklingsstörning i deras livssituation
Reflektera över egen inlärning och nya insikter (not translated)
Swedish
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Michaela Jalava, Janina Dahla
Kurslärare :Michaela Jalava.
1.Omsorgens grunder
2. Läkemedelshantering
Kurslärare : Janina Dahla
3 Intellektuell funktionsnedsättning , stöd och verksamhetsformer
4. Tillämpning: Att leva med en intellektuell funktionsnedsättning, kommunikation och delaktighet
Kort individuell feedback på Moodle efter att kursen är slutförd och under utsatt tid .
Handledning sker via kursens handledningsforum i första hand
Mer information och material finns på studiehelhetens virtuella plattform:
Social servicehandledning / Omsorg om personer med utvecklingsstörning 5 - 5 op (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens,.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd (not translated)
under tiden; 1.2.21-31.12.23 (not translated)
Distansstudier 1.2-31.12.23 (not translated)
Tidsanvändning 5x27h = 135h
Omsorgens grunder 1sp/27h
Läkemedelshantering (ingår läkemedelsräkning) 1sp/27h
Intellektuell funktionsnedsättning , stöd och verksamhetsformer 1sp/27h( (inlämningsuppgift)
Tillämpning: Att leva med en intellektuell funktionsnedsättning, kommunikation och delaktighet 2sp/54h (skriftlig rapport och muntlig powerpoint presentation) (not translated)