Eva Juslin
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
Adhd förbundet, Barnavårdsföreningen, Adhd centret 2011. "En fungerande vardag - tips för hur du kan stöda barnet på ett positivt sätt".
Köngäs M. 2018. Eihän lapsil' ees oo hermoja! Etnografinen tutkimus lasten tunneälystä päiväkodissa. Acta Universitatis Lapponiensis 368.
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
+ annat material och litteratur på Moodle (not translated)
Kursen är digital. Kursen består av virtuell smågruppsarbete och individuell examinationsuppgift. Instruktionerna finns på Moodle. Studeranden har tillgång till virtuell handledning och frågor kan ställas i handledningsforumet på Moodle. (not translated)
Bedömningsmetoder:
1. Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp
2. Individuell examinationsuppgift 3,5sp
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinatorer i det virtuella smågruppsarbetet: Lena Storbacka-Järvinen och Christine Alm
Bedömningskriterier för Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp
- professionellt förhållningssätt och aktivt deltagande
- förmåga att sammanfatta teori i skriftlig och muntlig form
Examinator i den individuella examinationsuppgiften: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Bedömningskriterier för individuell examinationsuppgift 3,5sp :
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella (not translated)
Swedish
31.08.2020 - 25.10.2020
25.08.2020 - 25.10.2020
Faculty of Health and Welfare
Lena Storbacka-Järvinen
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
5.00 credits
H-5
Inlämning av de virtuella smågruppsarbeten 8.10.2020
Inlämning av den individuella examinationsuppgiften 21.10.2020 (not translated)
Virtuellt förverkligande under tiden 31.8-25.10.2020
Instruktionerna finns på Moodle.
Frivilliga handledningstillfällen för smågruppsarbeten
Kom ihåg att anmäla dig till kursen så snabbt som möjligt! Om du har en individuell studieplan så ta kontakt med kursansvarig! (not translated)
Kursen består av virtuellt smågruppsarbete 1,5 sp = 41h15min (inklusive handledningstillfällen)
och individuell examinationsuppgift 3,5sp = 96h 15min (not translated)