Eva Juslin
Obligatorisk kurslitteratur:
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalis-emotionaaliset taidot ja niiden tukeminen, Osa II Vuorovaikutuksen voima och osa III Pedagoginen toiminta. (Boken finns även som e-bok och kan hittas via studerandes lokala hembibliotek i kommuner, men inte via Åbo Akademis bibliotek).
eller:
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
"En fungerande vardag - tips för hur du kan stöda barnet på ett positivt sätt" utgivet av
ADHD-förbundet, Barnavårdsföreningen / ADHD-center, RAY, 2012. Länk till materialet finns på kursens moodlesida. Materialet används valfritt.
.
Granlund, M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 157-175. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Lutropp, A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 177-193. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Mohss, N. 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4(sidorna 75-89) i verket: Sandström, M, Nilsson, L och Stier, J.(red.). 2014. Inkludering - möjligheter och utmaningar. Lund: Studentlitteratur. Materialet finns på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4, 26003. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Kapitel 4. Stöd för barnets utveckling och lärande. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
På moodle finns även övrigt material som kan användas. (not translated)
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande valfria yrkesstudier för barnträdgårdslärare e-socionom
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum. (not translated)
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort feedback sätts in på moodle i samband med inlämningen.
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att sammanfatta teori i skriftlig och muntlig form
Bedömning enligt skala 0-5. Kort feedback sätts in på moodle i samband med inlämningen.
Vid validering bedöms kursens med vitsordet godkänd. (not translated)
Swedish
01.09.2020 - 31.08.2021
02.07.2020 - 31.08.2021
Faculty of Health and Welfare
Lena Storbacka-Järvinen
Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten USOÅ15VSB Behörighetsgivande valfria yrkesstudier för barnträdgårdslärare e-socionom https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=4510¬ifyeditingon=1 (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
5.00 credits
H-5
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
Inlämning: Power-point föreläsningen och broshyren inlämnas på anvisad plats i moodle. (not translated)
Virtuellt förverkligande under tiden 1.9.2020- 31.8.2021 (not translated)
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp = 96, 5 h
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp = 41,25 h (not translated)