Lena Storbacka-Järvinen
Obligatorisk kurslitteratur:
Almqvist m.fl. 2019. Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och 2. (Kapitel 1 tillgängligt, kapitel två i Moodle). Boken rekommenderas i sin helhet.
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-5-10.pdf
Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-6.pdf
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet laddat på moodle)
Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/fbt_loggbok_smabarnspedagogiken_2019.pdf
När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2006/nar-det-varsta-hander
Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy. https://lasinenlapsuus.fi/sites/default/files/pdf/lapsi_ja_vanhempien_alkoholinkaytto_-_opas_varhaiskasvatuksen_tyontekijoille.pdf
Uittomäki m.fl. 2018. Stöd till barn som mist en närstående - handbok för närstående och personer som arbetar med barn och unga
https://www.nuoretlesket.fi/wp-content/uploads/2019/03/Stod-till-barn-som-mist-en-narstaende.pdf
+Annat material som laddas på moodle och som studerande väljer enligt preferens (not translated)
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle. (not translated)
På svenska
Bedömningsmetoder:
- studeranden lämnar in två individuella examinationsuppgifter på moodle (2sp + 3sp)
Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd. (not translated)
Swedish
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Lena Storbacka-Järvinen
Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik. (not translated)
Degree Programme in Social Services
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
5.00 credits
H-5
Kursen består av två olika uppgifter
1. Individuellt projektarbete (3sp) och 2. Individuell inlämningsuppgift (2sp)
Studerande utför inlämningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida från och med kursstarten.
De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur. Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar.
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen (not translated)
Kursen är digital. Kursen är öppen 1.2.2021-31.12.2023
Kursen ingår i studiehelheten behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken USOÅ15VSB (not translated)
1. Individuellt projektarbete 2sp (2x27h = 54h)
2. Individuell inlämningsuppgift 3 sp (3x27 = 81h) (not translated)