Bodil Julin
Kursböcker:
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.Valda delar.
Artiklar och databaser
Övrig litteratur: (kommer att uppdateras)
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
FinnCC Vårdbehov 3.0
FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0 (not translated)
Självstudier
Smågruppsarbete
Reflektionsdagbok
Lektioner
Simulationer
Examinationer
Studiebesök (not translated)
Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete, simulationer och studiebesök.
1:a hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK
Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK
Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården.
Aktivtivitet under föreläsningar, smågrupper och simulation kan höja eller sänka vitsordet. (not translated)
Swedish
21.09.2020 - 14.12.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Faculty of Health and Welfare
Anne Nummela, Bodil Julin, Hanna Limnell
Ev. anhållan om validering lämnas in via e-ahot före den 11.9 till Bodil Julin. (not translated)
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
1.00 credits
H-5
Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
1:a hjälp (not translated)
Studiebesök
Externa föreläsare (not translated)
Reflektionsdagbok v 40, 41,42, 44, 46, 47 och 49 lämnas in på Moodle under smågruppsarbetet .
Simulation v 40, 41,42,44, 46, 47 och 49
1:a hjälp v 47,48,49
Praktisk examination v 50
Skriftlig individuell examination v 50, omtent den 22.1.21 och den 12.2.21 (not translated)
Campus Åbo, höstterminen 2020 (not translated)
Självstudier och reflektionsdagbok 135 h (c 12h/vecka)
Smågrupp och lektioner 21 h
Simulation: 23 h
1:a hjälp 4 h
Studiebesök 3 h
Examinationer: 5 h (not translated)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå. (not translated)
Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag. (not translated)
God nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån. (not translated)
Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem. (not translated)