Irén Vikström-Dahl
Ericson T. & Lind M. (red.) (2020). Medicinska sjukdomar. Studentlitteratur: Lund.
Kap.14 Vård vid paratyreoideasjukdomar och osteoporos (valda delar).
Kap.15 Vård vid reumatiska sjukdomar.
Andersson. R., Jeppsson. B. & Rydholm. A. (red.) (2012). Kirurgiska sjukdomar. Studentlitteratur: Lund.
Kapitel 10. Ortopedi
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (red.) (2011). Klinisk omvårdnad. Del 2. Liber: Stockholm.
Kapitel 23. Omvårdnad vid skador och sjukdomar I rörelseapparaten.
Kapitel 24. Omvårdnad vid reumatiska sjukdomar.
Föreläsningsmaterial. Se Moodle!
Terveysportti - Käypähoito - Suositukset:
Lonkkamurtuma
Osteoporoosi
Polvi- ja nivelrikko
Selkäydinvamma
Medibas via www.ezproxy.novia.fi
I Medibas: Välj ”Kliniska kapitel” → ”Ortopedi” Under Ortopedi läs/se igenom materialet under följande ”flikar” 1) Tillstånd och sjukdomar, 2) Symtom och tecken, samt 3) Illustrationer.
Lectures, discussions, case studies, demonstrations
Written exam: 0-5.
Group discussion will affect the grade.
Swedish
25.01.2021 - 28.02.2021
15.11.2020 - 24.01.2021
Faculty of Health and Welfare
Irén Vikström-Dahl, Ann-Louise Glasberg
Obligatorisk närvaro vid alla tre case studies.
Aktivt deltagande krävs. (not translated)
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing, Degree Programme in Midwifery
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
2.00 credits
H-5
Examinationen i kursen är godkänt deltagande, både muntligen och skriftligen i samtliga case studies.
Övningscase: case 1
Examination: case 2 och case 3.
Upplägg för casen:
1. Individuell del (tentamen) ingen litteratur tillåts.
2. Gruppdel av case (motivera svar) användning av litteratur tillåten.
3. Genomgång av case.
Vid underkänd prestation eller frånvaro under ett eller flera case studies - kan kursen tenteras vid allmän omtentamen, vid de två efterföljande datumen efter examinations case. Hela kursen tenteras vid allmän omtentamen. Datumen uppdateras i Moodle. (not translated)
See Peppi and Moodle.
https://intra.novia.fi/studier/undervisningsschema/
27 h/cr.
Written exam/case: points < 50%
Written exam/case: The student has a superficial knowledge of the subject, points < 70%.
Written exam/case: points < 90%.
Written exam/case: The student shows in his answer an in-depth knowledge, points > 90%.