Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Lars Rebers
Kontaktundervisning
Föreläsningar, gästföreläsningar, handledning, individuella studier, presentationer/genomgångar, fotograferingsuppgifter, instuderingsuppgifter och kursuppgifter.
Utförda kursuppgifter och närvaro vid kontaktundervisning.
Mer än 50% frånvaro från kontaktundervisningen gör att den studerande blir icke-godkänd.
Om alla delmoment i kursen inte är avklarade senast vid deadline tre måste den studerande gå om kursen i sin helhet.
Svenska
24.11.2020 - 17.12.2020
01.08.2020 - 23.11.2020
Emma Westerlund
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
H-5
Inlämning av kursuppgift/kursuppgifter:
Dead line 1: 16.12, kl. 9-14 i föreläsningssalen, är man närvarande vid detta slutkritiktillfälle får man personlig feedback, lämnar man in kursuppgifterna vid dead line 2 eller 3 får man ingen feedback.
Dead line 2: 23.12.2020
Dead line 3: 8.1.2021
Om alla kursuppgifter inte inlämnats senast vid dead line tre blir kursen icke godkänd och den studerande måste gå om kursen i sin helhet.
27 timmar/studiepoäng = ca 80 studerandearbetstimmar, varav en del är kontaktundervisning (gemensamma föreläsningar eller individuell handledning) och en del självstudier/eget arbete.
Mer än 50% frånvaro från kontaktundervisning, inte inlämnade, godkända kursuppgifter vid sista deadline.
Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
*
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
*
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten
Lars Rebers
Kontaktundervisning
moderskeppet.se
Digitala bron
Virtuella studier, handledning
Svenska
09.02.2021 - 10.03.2021
15.11.2020 - 08.02.2021
Emma Westerlund, Kasper Dalkarl
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Dead line 1: 10.3
Dead line 2: 17.3
Dead line 3: 24.3
Lämnar man in kursuppgifterna vid första dead-linen får man feedback. Om man lämnar in vid dead-line 2 eller 3 får man ingen feed-back.
Om kursuppgifterna inte är inlämnade senast vid sista deadline måste den studerande gå om kursen i sin helhet.
Godkänd: Inlämnade kursuppgifter senast vid sista deadline
Underkänd: Icke inlämnade kursuppgifter vid sista deadline
Lars Rebers
Kontaktundervisning
DIGITALA BRON
Obligatoriskt:
Kapitel 5 - Camera Raw ACR INTRODUKTION
Kapitel 5 - Camera Raw ACR INSTÄLLNINGAR
Kapitel 5 - Camera Raw ACR VERKTYG
Kapitel 5 - Camera Raw ACR HISTOGRAM
Kapitel 5 - Camera Raw ACR VITBALANS
Kapitel 5 - Camera Raw ACR EXPONERING
Kapitel 5 - Camera Raw ACR KLARHET MÄTTNAD
Kapitel 5 - Camera Raw ACR KURVOR
Kapitel 5 - Camera Raw ACR SKÄRPA
Kapitel 1 - Grundläggande färghantering
Kapitel 2 - Inställningar och Verktyg
Kapitel 3 - Begrepp och funktion UPPLÖSNING OCH STORLEK
Kapitel 4 - Bildbehandling SVART- OCH VITPUNKT FÖR FÄRGBILDER 1-3
Kapitel 4 - Bildbehandling JUSTERA EFTER HUDTON 1-2 + Deljustering hudton
Kapitel 4 - Bildbehandling DELJUSTERINGAR
Kapitel 6 - Skriva ut STORLEK OCH UPPLÖSNING Storlek + Upplösning
Kapitel 6 - Skriva ut SKÄRPNING Oskarp mask 1 + oskarp mask 2
Kapitel 6 - Skriva ut ATT SKRIVA UT + Granska utskrift
Kapitel 6 - Skriva ut ANPASSA FÄRGER Korrekturinställningar 1 + Korrekturinställningar 2
Kapitel 6 - Skriva ut ARBETSFLÖDE UTSKRIFT
Frivilligt:
Kapitel 12 - Råkonvertering HIGHLIGHT
Kapitel 12 - Råkonvertering VIBRANCE VS. SATURATION
Kapitel 12 - Råkonvertering SKÄRPNING FINA DETALJER
Kapitel 12 - Råkonvertering SKÄRPNING AV PORTRÄTT
Kapitel 12 - Råkonvertering DEL 1 BRUSREDUCERING
Kapitel 12 - Råkonvertering DEL 2 BRUSREDUCERING
Kapitel 12 - Råkonvertering HSL
Kapitel 12 - Råkonvertering B&W
Kapitel 12 - Råkonvertering PERSPEKTIVKORRIGERING
Kapitel 12 - Råkonvertering CAMERA CALIBRATION
Linkedin:
För att ni bättre skall hänga med kan ni köra detta lilla 3h paket på förhand så att ni alla är bekantamed CameraRaw. Ni behöver inte kunna programmet utantill, men försök få en bra överblick, på så sätt är det lättare för oss alla att kommunicera.
Mastering Adobe Camera RAW, Richard Harrington
Resten kan ni också se på för även det behöver ni sen senare.
+
För er som inte behärskar grunderna I användning av digitalkamera:
Introduction to Photography, with Ben Long (hela paketet 2h)
För helt nybörjare: kapitel 1-7
För vanliga nybörjare: kapitel 3-7
På engelska
Föreläsningar, workshop, presentationer, övningsuppgifter, självstudier, litteraturstudier, handledning, grupphandledning, distansstudier.
Godkänt / icke godkänt
När vi har slutpresentation visar ni 3 färdiga bilder som ni har behandlat i Photoshop och skrivit ut på skolans Epson.
Vi kommenterar innehåll, utseende och hur bra ni har bildbehandlat.
För att få godkänt måste miniminivån uppnås.
• Neutrala färger, inga tydliga färgstick.
• Visuellt fungerande.
• Skärpa och kontrast.
• Utförda och godkända uppgifter
Svenska
29.08.2020 - 22.10.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Lars Rebers
Utförandeplan finns på Teams.
Kontaktundervisning:
29.9 9-14 Föreläsningssal
30.9 9-14 grupp 1, Mac
1.10 9-14, grupp 2, Mac
6.10 9-14, grupp 1, fotostudio + mac
7.10 9-14, grupp 2, fotostudio + mac
20.10 9-16, grupp 1, mac/utskrift
21.10 9-16, grupp 2, mac/utskrift
22.10 9-12, grupp 1, kritik, fotos klassrum
22.10 13-16, grupp 2, kritik, fotos klassrum
Gruppindelning enligt efternamn.
Grupp 1: A-M
Grupp 2: N-Ö
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Dead-line 1: Vid kursslut
Dead-line 2: En vecka efter kursslut
Dead-line 3: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid dead line 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet.
27 h/studiepoäng (ex. 3 sp = 3x27=81 timmar studerandearbete)
Vill man kan definiera hur mycket självstudier/kontaktuppgifter kursen omfattar, men huvudsaken är att de studerande får på klart att det förväntas jobba 27 timmar per studiepoäng
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
Lars Rebers
Kontaktundervisning
Detaljer finns på Teams. Team: Foto20
Workshop, presentationer, övningsuppgifter, självstudier, litteraturstudier.
Svenska
16.03.2021 - 14.04.2021
15.11.2020 - 15.03.2021
Lars Rebers
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
H-5
Dead-line 1: Vid kursslut
Dead-line 2: En vecka efter kursslut
Dead-line 3: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid dead line 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet.
27 h/studiepoäng (ex. 3 sp = 3x27=81 timmar studerandearbete)
På svenska
Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten
Lars Rebers
Kontaktundervisning
Föreläsningar, diskussioner, gästlärare, handledning, övningsuppgifter, litteraturstudier, individuella studier, visuella kursuppgifter
Svenska
04.01.2021 - 17.05.2021
15.11.2020 - 03.01.2021
Emma Westerlund
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Godkänd: Närvaro minst 70% av kontaktundervisningen, utförda kursuppgifter
Icke godkänd: Mer än 30% frånvaro från kontaktundervisning och/eller icke utförda kursuppgifter
Lars Rebers
Virtuell undervisning
Roland Barthes: Camera Lucida.
Vilém Flusser: En filosofi för fotografin
Susan Sontag: Om fotografi
Created by Edward Steichen: The Family of Man
Juha Suonpää: Valokuva on IN
Leena Saraste: Valokuva, muisto/viesti/taide
Fred Ritchin: After Photography
Mark Haworth-Booth: Photography: An Indipendent Art (Photographs from the Victorian and Albert Museum 1839-1996)
Tapio Heikkilä: Visuaalinen Maisemaseuranta
Eidos; Kirjoituksia suomalaisen valokuvauksen 90-luku (Lahden ammattikorkeakoulu)(Toimitustyö: Ari Saarto.
Kelsey and Stimson: The Meaning of Photography
Graham Clarke: The Photograph
Caj Bremer: Mämmikoiran muistelmat
Steve Edvards: Fotografi
Taneli Eskola: Kuvan kirjoja / Suomen painettua valokuvataidetta 1966-2003
Victor Burgin: Thinking Photography
Patrizia Di Bello: Women´s Albums and Photography in Victorian England
A. D. Coleman: Critical Focus
Litteraturstudier, självstudier, distansstudier
Svenska
01.09.2020 - 04.06.2021
01.08.2020 - 30.09.2020
Lars Rebers
Uppgift:
Skriv ett referat utgående från instruktionerna nedan.
När du har gjort det, meddela emma.westerlund@novia.fi och ladda upp senast den 7.12.2020 på Teams.
Referat
Alla läser dessa böcker:
• Susan Sontag: Om fotografi. (finns några stycken, på svenska, i vårt bibliotek. Ni kan också hitta boken på finska eller engelska i andra bibliotek)
• Vilém Flusser: En filosofi för fotografin. (Biblioteket har bara 1 exemplar, men den är kort och det går snabbt att läsa)
• Roland Barthes: Camera Lucida. (engelska) (Bilblioteket har ett exemplar. Finns också på andra språk i andra bibliotek)
Skriv referat på en av dessa tre böcker. Referatets längd är minst två sidor. Du väljer själv vilken av dessa tre böcker ni väljer för referatet.
Vad är ett referat?
Ett referat är alltid kortare än ursprungstexten. Hur mycket kortare är omöjligt att säga rent allmänt. Innehållet i en 500-sidig bok kan ju refereras på tio rader. Men som en huvudregel gäller att referat alltid är mindre än hälften av det som refereras. I detta fall måste du hålla dig till två A4 sidor. Så nu handlar det mest om att läsa, reflektera och sammanfatta kort.
Ett referat är rättvist och objektivt. Huvudtankarna i den refererade texten återges, och den som refererar lägger inte in egna åsikter och kommentarer. Referatet ska sammanfatta ursprungstexten. Det är dess enda syfte.
Den som skriver ett referat använder i huvudsak egna ord och formuleringar. Direkta citat kan fylla en viktig uppgift, men de får inte ta huvuddelen av ett referat. Då blir det osammanhängande.
Ett referat innehåller alltid uppgifter om källan, dvs varifrån ursprungstexten hämtats och vem som skrivit den. Läsaren ska kunna gå tillbaka till ursprungstexten för att kontrollera att referatets uppgifter stämmer och för att hämta mer information.
Ett bra referat förutsätter en ordentlig förståelse av ursprungstexten. Den som refererar har därför alltid först läst igenom hela ursprungstexten och bildat sig en uppfattning både om textens innehåll och om hur den är uppbyggd. Enklast sker det genom att man stryker under och antecknar nyckelord vid genomläsningen. En bra metod är att sammanfatta varje stycke i en mening som man skriver upp i marginalen eller på ett särskilt papper. Man kan också utarbeta en speciell begreppskarta över texten. Då kommer man ofta en bit närmare det färdiga referatet.
Den som skriver ett referat kan lägga ursprungstexten åt sidan och helt utgå från sin egen disposition. Varje huvudpunkt i dispositionen kan bli ett stycke i referatet. Bara vid direkta citat måste ursprungstexten vara tillgänglig.
Språket i ett referat är sakligt. Det finns ju inte plats för egna värderingar och inte heller för egna exempel, förklaringar eller t ex förtydligande bildspråk.
Två saker bör framgå i referatets första stycke: Ämnet för referatet och en källhänvisning som gör det möjligt för läsaren att leta upp ursprungstexten. Författarnamnet ska alltid finnas med - om det finns en författare. Är ursprungstexten publicerad i en tidning måste källhänvisningen ge besked om tidningens namn och det nummer (datum) av tidningen då texten stod införd. Kommer texten från en bok måste boktiteln anges.
Avslutningen på ett referat behöver inte vara särskilt komplicerad. Den enklaste lösningen är att genom något särskilt ord eller uttryck markera att referatet har nått sitt slut. Det låter sig göra med uttryck som "till sist", "slutligen", "författaren avslutar med att". Detta sätt att sluta faller sig ofta naturligt när referatet följer samma disposition som ursprungstexten. Ensammanfattande avslutning innebär att det viktigaste i ursprungstexten lyfts fram och upprepas i slutet av referatet. Det kan vara särskilt motiverat om innehållet i ursprungstexten varit invecklat och rörigt.
Några punkter bör kontrolleras extra noga också när utkastet görs om till en färdig text och när den färdiga texten går igenom en sista finputsning: referatet ska återge huvudinnehållet i ursprungstexten, formuleringar som innebär egna värderingar och kommentarer måste rensas ut, en källhänvisning måste finnas i början av referatet, citaten måste kontrolleras; de bör ransoneras till några få, verkligt slående formuleringar.
Uppgift:
Skriv en artikel utgående från instruktionerna nedan.
När du har gjort det, meddela lars.rebers@novia.fi och ladda upp senast den 10.5.2021 på Teams.
Artikel
Artikel kan syfta på
ett reportage i exempelvis en tidning, se tidningsartikel
en vetenskaplig rapport avsedd för publikation
En artikel är uppdelad i tre delar, rubrik, ingress och brödtext. Rubriken ska med ett par få ord berätta vad artikeln handlar om. Ingressen är en sammanfattning av brödtexten och ska inte vara mer än några meningar lång; den ska fånga läsarens intresse inom ämnet. Brödtexten är huvuddelen av artikeln och går in på mer fakta och berättar detaljerat om ämnet.
Ingressen står oftast i fetare text än vad brödtexten är.
Litteraturlista:
Created by Edward Steichen: The Family of Man
Juha Suonpää: Valokuva on IN
Leena Saraste: Valokuva, muisto/viesti/taide
Fred Ritchin: After Photography
Mark Haworth-Booth: Photography: An Indipendent Art (Photographs from the Victorian and Albert Museum 1839-1996)
Tapio Heikkilä: Visuaalinen Maisemaseuranta
Eidos; Kirjoituksia suomalaisen valokuvauksen 90-luku (Lahden ammattikorkeakoulu)(Toimitustyö: Ari Saarto.
Kelsey and Stimson: The Meaning of Photography
Graham Clarke: The Photograph
Caj Bremer: Mämmikoiran muistelmat
Steve Edvards: Fotografi
Taneli Eskola: Kuvan kirjoja / Suomen painettua valokuvataidetta 1966-2003
Victor Burgin: Thinking Photography
Patrizia Di Bello: Women´s Albums and Photography in Victorian England
A. D. Coleman: Critical Focus
Skriv en tidningsartikel (4000-6000 tecken) om något inom fotografi som intresserar dig. När du skriver artikeln så ska du beskriva vilka källor du har använt dig av (minst tre källor måste vara från litteraturlistan därtill får du använda övriga källlor i den mån du vill).
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
3 sp
Godkänd/Underkänd
Deadline 1: Vid kursslut
Deadline 2: En vecka efter kursslut
Deadline 3: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid deadline 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet
27 h/studiepoäng
Utförda givna kursuppgifter inlämnade inom utsatt tid
Lars Rebers
Kontaktundervisning
Workshop, presentationer, övningsuppgifter, självstudier, litteraturstudier.
Svenska
20.04.2021 - 12.05.2021
15.11.2020 - 19.04.2021
Lars Rebers
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Dead-line 1: Vid kursslut
Dead-line 2: En vecka efter kursslut
Dead-line 3: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid dead line 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet.
27 h/studiepoäng (ex. 3 sp = 3x27=81 timmar studerandearbete)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
Lars Rebers
Kontaktundervisning
Lynda.com
Mike Hage: The Nikon Creative Lighting System.
Joe McNally: Blixt-Fotografering i kamerablixtens ljus.
Scott Kelby: Ljussätt, plåta, retuscha. steg-för-steg.
Lighting for Product Photography
(detaljinformation finns i moodle/kursutförandeplan)
Föreläsningar, workshop, presentationer, övningsuppgifter, självstudier, litteraturstudier, handledning, grupphandledning, distansstudier.
Svenska
27.10.2020 - 12.11.2020
01.08.2020 - 26.10.2020
Lars Rebers
Institutionen för konst och kultur
Utbildning i konst, foto och design
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Dead-line 1: Vid kursslut
Dead-line 2: En vecka efter kursslut
Dead-line 3: Tre veckor efter kursslut
Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid dead line 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet.
27 h/studiepoäng (ex. 3 sp = 3x27=81 timmar studerandearbete)
Vill man kan definiera hur mycket självstudier/kontaktuppgifter kursen omfattar, men huvudsaken är att de studerande får på klart att det förväntas jobba 27 timmar per studiepoäng
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
Inga förverkliganden har kopplats till utbildningen.