Paul Riesinger
Aktuella artiklar.
Ansalehto, A., et al., 2000. Balanserat växtskydd. Kasvinsuojeluseura. Helsingfors.
Branschföretagens handböcker.
Fogelfors H et al. (2015). Vår mat. Studentlitteratur. S. 431-433, 448-504.
Hammar O et al. (1990). Växtodling 1. Marken. S. 305-345 (växtskydd).
Hannukkala A et al. (2000). Växtskydd på ekogården. Forskning för framåt. SLF. Helsingfors. Borde ha skaffats i Grundkurs i växtskydd.
Hedene, K.-A. & Olofsson, B., 1994. Skadegörare på lantbruksgrödor. LTs förlag. Stockholm.
Jord- och skogsbruksministeriet (1996). Sprutförarhandboken. Delades ut i Grundkurs i växtskydd.
Kasvinsuojeluseura (1998). Aktuella växtskyddsanvisningar.
Nielsen G.C. & Jensen, J.P., 2001. Markens sygdomme og skadedyr. Dalum Landbrugsskoles Forlag.
Peltonen S (2016). Växtskydd för åkergrödor. ProAgria. Svenska lantbrukssällskapens förbund.
SLU. Faktablad om växtskydd. Uppsala.
Föreläsningar, diskussioner, laborationer (odling av ogräs), studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena. Intresset i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt förväntas prägla seminariearbetet. Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen.
Svenska
04.01.2021 - 26.02.2021
15.11.2020 - 03.01.2021
Institutionen för bioekonomi
Paul Riesinger
Förkunskapskrav
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Genetik och växtförädling
Grunder i växtskydd
Ogräs
Växtsjukdomar
Bioekonomi
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Enligt validering.
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Tredje eller fjärde läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.
2021 digitalt.
Enligt behov och möjligheter.
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation, 20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Skadedjur och deras biologi
- Skadeinsekter och viroser
- Förebyggande åtgärder mot skadedjur
- Saneringsgrödor
- Biologisk reglering och bekämpning
- Bekämpningströsklar, bekämpningsmedel och bekämpningsstrtrategier
- Resistens mot pesticider
- Karantänskadegörare
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.