Lars Fridefors
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Markkarteringstjänst 2000. Tolkning av markkartering vid åkerbruk.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del III, Jordbearbetning och ogräsreglering. Eget förlag, Karis.
Föreläsningar, laborationer och diskussioner. Studerandena utför i små grupper seminariearbeten (om jordarternas brukningsegenskaper och jordbearbetning). Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Kursarbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Svenska
28.10.2019 - 22.12.2019
16.08.2019 - 27.10.2019
ÅboRaseborg
Paul Riesinger
Inga.
Bioekonomi
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Inga.
Enligt behov.
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Första studieåret, period 2.
Campus Ekenäs.
Enligt behov.
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Avkastningsbildande faktorer
- Klimatfaktorer
- Jordmånsbildning
- Geologi
- Lantbrukets jordartstaxonomi
- Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
- Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
- Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.