Paul Riesinger
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Föreläsningar och diskussioner. Utförande av markkartering (gårdsbesök). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Svenska
31.08.2020 - 23.10.2020
01.08.2020 - 30.08.2020
Institutionen för bioekonomi
Paul Riesinger
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Bioekonomi
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Inga.
Provtagningsarbete och gårdsbesök.
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Andra läsåret, period 1, Campus Raseborg.
Enligt behov.
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar, provtagningar och gårdsbesök, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). I kursen ingår arbete i fält och ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Växtnäringsämnen: behov och management
- Tillvägagångssätt vid beräkning av grödans växtnäringsbehov
- Betydelsen av markens växtnäringsförråd
- Markens biologiska och kemiska reaktionssystem
- Fördjupning i begreppet katjonbyteskapacitet och de faktorer som avgör dess omfattning
- Markkartering
- Kväve, fosfor, kalium och svavel: kretslopp, markförråd och mobilisering
- Mykorrhiza
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.