•   Barnmorskekunskapens utgångspunkter BM14BM01-3004 07.03.2022-03.04.2022  3 sp  (UBM19D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har insikter i frågor som rör barnmorskans historia och dess inverkan på barnmorskekunskapen av idag
    - är förtrogen med barnmorskeyrkets etik och värden
    - känner till och kan använda sig av den lagstiftning som styr barnmorskans arbete
    - är förtrogen med barnmorskekunskapens familje- och kvinnocentrerade arbete
    - har förståelse för barnmorskans roll i samhället och världen
    - har förmåga att självständigt förvärva nya forskningsresultat inom barnmorskekunskapen
    - kan verka för hållbar utveckling
    Förkunskapskrav
    Biomedicinsk vetenskap
    Hälsofrämjande vårdvetenskap
    Klinisk vårdvetenskap
    Inremedicin och kirurgi 1
    Inremedicin och kirurgi 2
    Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
    Mental hälsa och psykiatri
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Barnmorskans historia
    Barnmorskeutbildningen i Finland idag
    Barnmorskans arbetsområde
    Barnmorskeyrkets etik
    Lagstiftning
    Statistik
    Barnmorskans roll i samhället (Finland, Europa, världen)
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Terese Österberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Vainio-Korhonen K 2012, Ujostelemattomat, WSOY.

    Statistikrapport Perinatalstatisktik – föderskor, förlossningar och nyfödda 2019. THL.

    Melender, H-L. 2012. Näyttöön perustuva Kätilötyö - mistä näyttöä. Kätilölehti - Tidskrift för barnmorskor 2, 12-13.

    Sarajärvi, A., Mattila, L-R. & Rekola, L. 2011. Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittymiseen. WSOY, Helsinki.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsning, diskussion, lärandeuppgifter, examination med seminarier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Aktivt deltagande i kursen som helhet
    Genomförda och godkända lärandeuppgifter
    Sökt och hittat relevanta artiklar till den individuella examinationsuppgiften, förmåga att analysera bokens tema och valda artiklar

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    07.03.2022 - 03.04.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 06.03.2022

    Grupp(er)
    • UBM19D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Terese Österberg

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Introduktion och seminarier obligatoriska. Rekommenderas närvaro vid samtliga schemalagda lektioner. Aktivitet under lektioner kan höja ett slutvitsord.

    Utbildning

    Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Individuell examinationsuppgift:

    Välj en valfri skönlitterär bok som på något sätt handlar om en kvinna/kvinnors liv. Läs boken och beakta följande frågor:
    Var i livet befinner sig kvinnan?
    Vilken är hennes situation?
    Vilken problematik behandlar boken och hur påverkar den kvinnan?

    Välj ett tema utgående från ett barnmorskeperspektiv och sök tre
    relevanta forskningsartiklar som behandlar temat. Skriv en kort recension av boken utgående från frågorna ovan och redogör sedan för artiklarnas resultat. Gör sedan en analys av det som boken handlar om utgående från de forskningsartiklar du har valt.

    Arbetet framförs i diskussionsform (30min), alla andra studerande agerar opponenter och kommenterar arbetet vid presentationstillfället

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Seminarier 29-30.3 2022, obligatorisk närvaro

    Tid och plats

    Campus Alere mars 2022.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27 h/sp