•   Ledarskap och utveckling inom barnmorskekunskap BM14FU03-3003 28.09.2020-14.02.2021  3 sp  (UBM17U-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - förstår ledarskapets betydelse i barnmorskeverksamheten
    - kan bedöma arbetsgruppens resurser, prioritera arbetsuppgifterna och det ansvar de medför
    - kan identifiera huvudprinciperna för planering, organisering och ledning av verksamhet, samt har beredskap att leda arbetet
    - kan koordinera och ansvara för en kontinuerlig vård av patienten som en helhet
    - kan redogöra för förvaltningsprinciper, arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i arbetsgemenskapen
    - kan utveckla och förstår betydelsen av inre och yttre företagsamhet
    - förstår betydelsen av förändring inom vården och kan fungera ansvarsfullt vid förändringar
    - har insikter i barnmorskans professionella beslutsfattande, självständighet och ansvar
    - har insikter i barnmorskans samhällsmedvetenhet- och engagemang
    Förkunskapskrav
    Biomedicinsk vetenskap
    Hälsofrämjande vårdvetenskap
    Klinisk vårdvetenskap
    Barnmorskekunskapens utgångspunkter
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Ledarskap och utveckling inom barnmorskekunskapen
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Rika Levy-Malmberg

    Rekommenderad och obligatorisk litteratur

    Bondas, T. E., (2003), “Caritative Leadership: Ministering to the Patients,” Nurse ADM Q, 27(3), pp. 249 – 253.
    Bish, M., Kenny, A., Nay, R. (2012). A Scoping Review Identifying Contemporary Issues in Rural Nursing Leadership. Journal of Nursing Scholarship. 44 (4), pp. 411-417
    Curtis, E. A., de Vries, J., & Sheerin, F. K. (2011). Developing leadership in nursing: exploring core factors. British Journal of Nursing, 20(5), 306–309.
    Glasberg, AL., Eriksson, S., Norberg, A. (2008). Factors associated with ‘stress of conscience’ in healthcare. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 22 (2), pp. 249-258
    Hallock, A. B. (2019). A Case for Leadership Development in Nursing Practice. Nephrology Nursing Journal, 46(3), 325–328. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=afh&AN=137025803&site=ehost-live
    Mannix, J., Wilken, L., Daly, J. (2015). ‘Good ethics and moral standing': a qualitative study of aesthetic leadership in clinical nursing practice. Journal of Clinical Nursing. 24(11/12)pp 1603-1610
    Kanste, O., Kääriäinen, M., & Kyngäs, H. (2009). Statistical testing of the full-range leadership theory in nursing. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 23(4), 775–782.
    Melnyk, B., & Fineout-Overholt, E. (2002). Putting research into practice. Reflections on Nursing Leadership, 28(2), 22-25
    Reinhardt, A. C., (2004), “Discourse on the Transformational Leader: a Metanarrative of Finding the Right Person for the Job,” Adv. Nurs Sci, 27(1)pp. 21 – 31.
    Schein, E. H., (1997), “Organizational Culture and Leadership.”
    Storch, J., Makaroff, KS., Pauly, B., Newton, L. (2013). Take me to my leader: The importance of ethical leadership among formal nurse leaders. Nursing Ethics. 20 (2), pp. 150-157.
    Tannenbaum, R. & Schmidt, W. How to choose a leadership Pattern. Harvard Business Review, May-June 1973, No. 73311 (originally published in March-April 1958 issue).

    Studieformer och undervisningsmetoder

    Föreläsningar, gruppdiskussion, självstudier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    För godkänd kurs krävs godkända examinationssuppgifter.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    28.09.2020 - 14.02.2021

    Anmälningstid

    01.08.2020 - 30.09.2020

    Grupp(er)
    • UBM17U-V
    Ansvarig enhet

    Vasa

    Lärare

    Rika Levy-Malmberg, Terese Österberg

    Utbildning

    Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Individuell examinationsuppgift i delen om Ledarskap (2 sp)
    Individuell examinationsuppgift i delen om Kontextspecifikt ledarskap ( 1sp)

    Ajoitus ja läsnäolo

    Höst 2020

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    1 sp = 27 timmar