•   Leken som teaterns grund DI17BS01-3002 01.09.2021-01.11.2021  4 sp  (UMS21DSP-J) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande skall efter avlagd kurs ha:

    Kunskap och förståelse
    - Ha kunskap om lekteorin
    - Förstå vilka pedagogiska och gruppdynamiska mål kan uppnås via lekar
    - Förstå lekens betydelse för teaterträning

    Färdighet och förmåga
    - kan identifiera lekarnas pedagogiska syfte
    - kan planera målmedvetna uppvärmningsprogram och workshoppar
    - kan modifiera lekarna för respektive målsättning
    - behärska en stor repertoar av lekar
    - kan förklara lekarnas regler på ett tydligt sätt

    Värderingsförmåga och förhållningssätt
    - ha upptäckt den egna lekfullheten
    - förstå relationen mellan lek och teater
    - ha upptäckt vikten av lekverksamhet för etablering av en grupp

    - har förståelse för hållbarhetsfrågor gällande arbetsetik
    Förkunskapskrav
    Inget förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Lekar och teaterövningar

    Uppgörande av gemensamma arbetssätt och regler utgående från hållbarhetsperspektivet.
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Uteblivna kursuppgifter
    -Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
    - Den studerande har inte visat prestationer som motvarar vitsordet 3

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Gabriele Alisch

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Lekportfolio

    Undervisningsmetoder

    -learning by doing
    -utveckling av en workshop
    -Gruppdiskussioner
    -Föreläsning

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Lekportfolio
    närvaro 85%
    hemtent
    Godkänt/icke godkänt

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2021 - 01.11.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 30.09.2021

    Grupp(er)
    • UMS21DSP-J
    Antal studerande (min. - max.)

    6 - 14

    Ansvarig enhet

    Institutionen för konst och kultur

    Lärare

    Gabriele Alisch

    Tilläggsuppgifter för studerande

    producerande av en egen lekportfolio

    Utbildning

    Utbildning i musik och scenkonst

    Verksamhetspunkt

    Jakobstad, Köpmansgatan 10

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    -Godkännande av en likvärdig kurs vid en annan högskola
    -validering av arbetserfarenhet

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Genomförande av en workshop inom samhället

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    5.3.2022 inlämning av lekportfolion och hemtent

    Tid och plats

    1.9..2021-1.3.2022
    Jakobstad

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    108 timmar

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Uteblivna kursuppgifter
    -Närvaro mindra än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
    - Den studerande har inte visat prestationer som motvarar vitsordet 3

    Godkänd / Underkänd

    Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
    Den Studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -retunerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information