•   Grunder i marknadsföring FEJ19AF01-3002 06.09.2021-19.12.2021  5 sp  (ÖH21FEKLED-J, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - Känner till marknadsföringens grundbegrepp
    - Förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
    företaget eller organisationen
    - Har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
    köpbeteende
    - Kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
    med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
    - Kan motivera de beslut som görs i marknadsplanen
    Förkunskapskrav
    inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Marknadsföringens grundbegrepp, kundens köpbeteende, kundorienterat synsätt och marknadsföringsplan
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
    Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
    Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
    Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
    Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
    Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.


    Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Anna-Lena Berglund

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Wildenstam & Uggla (2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
    Artiklar enligt instruktioner från lärare
    PP-bilder

    Undervisningsmetoder

    * Föreläsningar
    * Övningar och diskussioner
    * Projektarbete och presentation

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    * Tentamen
    * Projektarbete och presentation

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.09.2021 - 19.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 06.09.2021

    Grupp(er)
    • ÖH21FEKLED-J
    • FEK21D-J
    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Jörgen Strid

    Utbildning

    Utbildning i företagsekonomi

    Verksamhetspunkt

    Jakobstad, Köpmansgatan 10

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    * Tentamen
    * Projektarbete och presentation

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Samarbete med näringsliv via gästföreläsningar, case etc

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Meddelas i samband med kurstart

    Tid och plats

    HT2021
    Campus Allegro, Jakobstad

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    32 h närundervisning
    30 h förberedelser och övningar inför närundervisning
    38 h inlämningsarbeten
    35 h förberedelse för tentamen

    Periodisering av innehållet

    * Marknadsföringsstrategi
    * Omvärldsanalys
    * Marknadsundersökningar
    * Konsumentbeteende
    * Industriella marknader
    * Varumärken
    * Konkurrensmedel/marknadsmix

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    * Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
    * Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
    * Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    * Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
    * Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
    * Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    * Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
    * Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
    * Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken.