Anna-Lena Berglund
Starta eget - guide för blivande företagare 2021, Nyföretagscentrum, 2021
Pihlsgård, Anders, Martinsson, Håkan, Ekonomi för yrkeshögskolan, Lund,
Studentlitteratur AB [2020] Upplaga 1.
Annat undervisningsmaterial enligt anvisningar på Moodle.
- föreläsningar, gästföreläsning, workshopar och övningar
- projektarbete
- självständig litteraturstudie
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen. Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Svenska
30.08.2021 - 19.12.2021
11.06.2021 - 05.09.2021
Institutionen för teknik och sjöfart
Cilla Salo
kompletteringar vid behov utifrån överenskommelse
Utbildning i företagsekonomi
Jakobstad, Köpmansgatan 10
0.00 sp
3.00 sp
H-5
* övningsarbeten
* projektarbete i grupp
* tentamen
samarbete med lokalt näringsliv
Tentamen preliminärt v.49 den 8.12.2021
Omtentamina: Omtentamen vid följande två tillfällen 21.1.2022 och 11.2.2022.
Hösten 2021, period 1+2
36 h närundervisning med föreläsningar och övningar
18 h självstudier
21 förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tent
- affärsidé och affärsplan
- företagande som yrke
- personliga egenskaper
- grunda företag
- företagets administration och var får man hjälp
- enskild firma, personbolag, aktiebolag, andelslag
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter
- affärsutveckling, företagsutveckling och finansiering
Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.
* Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och entraprenörskap.
* Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
* Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och väljer bolagsform samt vet vilka instanser som kan vara behjälpliga vid grundandet.
* Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
* Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande.
* Studerande förstår betydelsen av entreprenörs- och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
* Studerande kan bedöma affärsidéer och uppgöra och utveckla enklare affärsplaner.
* Studerande kan uppgöra de dokument som behövs för att starta företag och förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna och mellan olika former av finansiering.
* Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av en viss riskhantering.
* Studerande har fördjupad kunskap om företagsamhet och kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag.
* Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra affärsplan för denna.
* Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform samt hitta finansieringsformer.
* Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och uppgöra en plan för hur man kan minimera dessa.