Anna-Lena Berglund
bestäms vid kursstart
* föreläsningar, gästföreläsningar, workshopar och övningar
* studiebesök till företagarorganisationer och företag
* projektarbete
* litteraturdiskussioner
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen. Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Svenska
02.09.2019 - 22.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
Vasa
Jörgen Strid
kompletteringar vid behov utifrån överenskommelse
Utbildning i företagsekonomi
Vasa, Wolffskavägen 33
0.00 sp
0.00 sp
H-5
* övningsarbeten
* projektarbete i grupp
* tentamen
samarbete med lokalt näringsliv
Bestäms vid kursstart
Hösten 2019, period 1+2
54 h närundervisning med föreläsningar och övningar
21 h förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tentamen
* affärsidé och affärsplan
* företagande som yrke
* personliga egenskaper
* grunda företag
* företagets administration och var får man hjälp
* enskild firma, personbolag, aktiebolag, andelslag
* att välja bolagsform
* risker och möjligheter
* affärsutveckling, företagsutveckling och finansiering
Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.
* Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
* Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
* Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och väljer bolagsform samt vet vilka instanser som kan vara behjälpliga vid grundandet. Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
* Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande
* Studerande förstår betydelsen av entreprenörs- och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin
* Studerande kan bedöma affärsidéer och uppgöra och utveckla enklare affärsplaner.
* Studerande kan uppgöra de dokument som behövs för att starta företag och förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna och mellan olika former av finansiering.
* Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av en viss riskhantering.
* Studerande har fördjupad kunskap om företagsamhet och kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag
* Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra affärsplan för denna
* Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform samt hitta finansieringsformer.
* Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och uppgöra en plan för hur man kan minimera dessa