Anna-Lena Berglund
bestäms vid kursstart
föreläsningar, gästföreläsningar, workshopar och övningar
studiebesök till företagarorganisationer och företag
projektarbete
litteraturdiskussioner
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen. Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Svenska
31.08.2020 - 20.12.2020
01.08.2020 - 30.09.2020
Institutionen för företagsekonomi
Jörgen Strid
Utbildning i företagsekonomi
Vasa, Wolffskavägen 33
0.00 sp
0.00 sp
H-5
övningsarbeten
projektarbete i grupp
tentamen
gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv
Bestäms vid kursstart
Hösten 2020, period 1+2 på Campus
Om närstudier fortfarande ej är tillåtet kommer föreläsningar och andra moment på kursen att ske via Teams
54 h närundervisning med föreläsningar och övningar
21 h förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tentamen
affärsidé och affärsplan
företagande som yrke
personliga egenskaper
grunda företag
företagets administration och var får man hjälp
enskild firma, personbolag, aktiebolag, andelslag
att välja bolagsform
risker och möjligheter
affärsutveckling, företagsutveckling och finansiering
Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.
Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och väljer bolagsform samt vet vilka instanser som kan vara behjälpliga vid grundandet. Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande
* Studerande förstår betydelsen av entreprenörs- och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin
* Studerande kan bedöma affärsidéer och uppgöra och utveckla enklare affärsplaner.
* Studerande kan uppgöra de dokument som behövs för att starta företag och förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna och mellan olika former av finansiering.
* Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av en viss riskhantering.
Studerande har fördjupad kunskap om företagsamhet och kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag
* Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra affärsplan för denna
* Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform samt hitta finansieringsformer.
* Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och uppgöra en plan för hur man kan minimera dessa