Paul Riesinger
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Hannukkala et al. 2000. Växtskydd för ekoåkern. SLF, Helsingfors.
- Jord- och skogsbruksministeriet 1996. Sprutförarhandboken. Helsingfors.
Föreläsningar och diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Svenska
28.02.2022 - 24.04.2022
15.11.2021 - 27.02.2022
Institutionen för bioekonomi
Paul Riesinger
Inga.
Bioekonomi
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Inga.
Enligt behov.
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Första läsåret, period 4, Campus Ekenäs.
Enligt behov.
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och diskussioner, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Ogräs, patogena organismer och insekter
- Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
- Olika paradigmer (konventionell odling, ekoodling, regenerativ odling, agroekologi)
- Pesticidernas verkningssätt
- Resistens mot pesticider
- Ekotoxikologi
- Utförande av kemisk bekämpning
- Lagstiftning
- Enskilda åkerogräs
- Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.