Paul Riesinger
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis.
Föreläsningar och diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Svenska
24.10.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 23.10.2022
Institutionen för bioekonomi
Paul Riesinger
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Förkunskapskrav: Första och andra studieårets växtodlingskurser.
Bioekonomi
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Inga.
Gårdsbesök.
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Tredje eller fjärde läsåret, period 2, Campus Raseborg.
Enligt behov.
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Kvalitetsmål
- Skörd av slåttervall
- Höberedning
- Ensilering av vall och grönfoder
- Konservering av spannmål och trindsäd som helsäd
- Odling och konservering av majs som helsäd
- Lutning av grovfoder och halm
- Mykotoxiner i säd
- Kalluftstorkning och varmluftstorkning av säd
- Våtkonservering av fodersäd
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Frånvaro från studiebesök och laborationer.
Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.