Stefan Granqvist
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (finns i Tritonia):
Holmvall, Leif & Arne Åkesson (2010). Export & Import – att göra internationella affärer. Malmö: Liber.
Och kanske:
Engdahl, Carl-Axel. (2006). Internationell marknadsföring : i ett globalt perspektiv. Lund : Studentlitteratur.
Albaum, Gerald &Duerr, Edwin (2011) International Marketing & Export Management,Financial Times Press, seventh edition.
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Poäng Resultat
30->40 = 5
27->29 = 4
24->26 = 3
21->23 = 2
18->20 = 1
Svenska
07.01.2020 - 03.05.2020
01.12.2019 - 12.01.2020
Institutionen för teknik och sjöfart
Mikael Ehrs
Utbildning i produktionsekonomi
0.00 sp
4.00 sp
H-5
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Vecka Projekt
1 Handelsstatistik
2 Kulturella dimensioner
3 Marknadsundersökningar
4 Transport – Sjö/Land
5 Transport - Flyg
6 Marknadsföring i främmande kultur
7 Organisera försäljningen
8 Kontrakt och betalningstransaktioner
9 Tullbestämmelser och import/exportdokument
10 Businessetikett och -kultur
11 Rättsskydd och patent
12 Korruption och Corporate Social Responsibility
13 Internethandel
14 Exkursion/gästföreläsning
15 Sammanfattning
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Kan beskriva exportmotiven för ett företag. Kan läsa internationell handelsstatistik och dokument för betalningsrörelse.
Känner till grundläggande utvärderingssystematik gällande risker och möjligheter beträffande exportsatsningar
Förstår de grundläggande konkurrensmedlens användning vid exportsatsningar.
Känner till internationell handelsstatistik och betalningsrörelse.
Känner till kriterier för val av agenter och distributionskanaler.
Kan analysera enkel statistik för internationell handel och nationalekonomisk data. Har grundläggande färdigheter i statistik och affärsjuridik och - matematik
Känner till grunderna för internationell marknadsundersökning. Har kunskap om internationella allianser, handelskamrar och mässarrangörer.
Kan använda kunskap från olika discipliner som redskap att ta reda på.
Är medveten om exportens betydelse och känner till exportföretag på nationell och regional nivå. Har grundläggande insikter om utrikeshandelsförbundet och regionala exportfrämjande organisationer
Kan upparbeta grundläggande beslutsunderlag gällande samarbete med nätverksaktörer
Kan analysera och ta ställning till handelsstatistik. Kan identifiera exporthandlingar och kan grundläggande priskalkyl för både import och export.
Kan beskriva behovet av internationalisering. Är medveten att export är ett alternativ för företag.
Använder kunskap från flera discipliner vid syntes
Kan presentera grundläggande kriterier vid utvärdering av internationell verksamhet.
Känner till var man finner information, orienteringsmöjligheter och centrala samarbetspartner på den internationella arenan