Stefan Granqvist
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (finns i Tritonia):
Heagney, J. (2012). Fundamentals of project management (4th ed.). Nev York: American Management Association.
Och kanske:
(2013). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK® guide) (5th ed.). Newtown Square, PA: Project Management Institute.
Kerzner, H. (2015). Project management 2.0: Leveraging tools, distributed collaboration, and metrics for project success. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Bruzelius, L. H. & Skärvad, P. (2012). Management: Att leda verksamheter och människor (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Poäng Resultat
47->55 = 5
43->46 = 4
38->42 = 3
34->37 = 2
30->33 = 1
Svenska
26.08.2019 - 02.02.2020
16.08.2019 - 30.09.2019
Institutionen för teknik och sjöfart
Mikael Ehrs
Utbildning i produktionsekonomi
Vasa, Wolffskavägen 33
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Vecka Projekt
1 Hitta företagsprojekt
2 Teamroller
3 Teamledande
4 Mission/målsättningar/intressenter
5 Work Breakdown Structure
6 Tidplanering, Gantt-kartor
7 Riskhantering
8 Att hitta teori
9 Teorirapport
10 Utveckling av teorirapport
11 Brainstorming, presentation av möjliga lösningar
12 Presentation av utförande
13 Att kommunicera sina resultat
14 Presentation av utförande, uppdaterad
15 Intressenternas feedback
16 Slutpresentation av lösningen
17 SCRUM och Agile Project Management
18 Analytic Hierarchy Process
19 Exkursion/gästföreläsning
20 Sammanfattning
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Känner till projektledningens betydelse i industrin
Kan på uppmaning kommentera en gjord projektplan
Känner till sambandet mellan tid, kostnad och projektresultat
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om projektledning
Kan göra en plan för hur projektet skall genomföras
Kan på egen hand analysera och förbättra en gjord plan
Förstår sambandet mellan tid, kostnad och projektresultat
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om projektledning
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för projektledning
Kan producera en god projektplan
Kan föreslå lösningar som kan minska projektets behov av tid, kostnad och resultat
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om projektledning
Kan beskriva och förklara projektledningens roll och påverkan för utomstående