•   Manövrering 2 SF14M107-3007 20.09.2021-05.11.2021  3.5 sp  (SFK18D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Att manövrera och hantera ett fartyg under alla förhållanden, omfattande:
    • manövrer vid annalkning av lotsstationer med att motta och lämna lots med tillbördlig hänsyn på väderlek, tidvatten, framförflyttnings- och stoppsträckor
    • hantering av fartyget i floder, flodmynningar och begränsade farvatten efter att ha tagit i beaktande huru ström, vind och begränsade farvatten verkar på rodrets styrande effekt
    • tillämpning av metoder med konstant girhastighet
    • manövrering i grunda farvatten omfattande minskning i reservattenmarginalen under kölen orsakad av squat, rullning och stampning
    • växelverkan mellan passerande fartyg och mellan eget fartyg och närliggande bankar (bankeffekt)
    • att anlöpa och avgå från kaj under varierande vind-, tidvatten- och strömförhållanden med eller utan bogserbåtar
    • växelverkan mellan fartyg och bogserbåt
    • användning av framdrivnings- och manövreringssystem
    • val av ankringsplats; ankring med ett eller två ankare på trånga ankringsplatser och faktorer vilka påverkar bestämmandet av längden på den ankarkättning som skall användas
    • draggande ankar, klargörning av tilltrasslade ankare
    • torrdockning med både skadat och oskadat fartyg
    • hantering och manövrering av fartyget under hård väderlek omfattande undsättning av fartyg eller flygplan i nöd; bogseringsuppdrag; sätt varpå ett manöverodugligt fartyg kan hindras från att ligga tvärs i sjögången, dämpa avdriften och använda olja
    • försiktighet vid manövrering till undsättningsfarkoster och livbåtar
    • metoder varpå man tar ombord överlevanden från utryckningsfarkoster och livbåtar
    • förmåga att bestämma manövrerings- och framdrivningskarakteristiken på vanligt förekommande fartygstyper med särskild hänsyn till stoppsträckor och gircirklar vid olika djupgångar och hastigheter

    • betydelsen av att navigera med reducerad fart för att undvika skada orsakade av fartygets bog- och häckvåg
    • praktiska åtgärder som bör vidtas vid navigering i eller nära is eller under situationer då fartyget blir utsatt för nedisning
    • användningen av och manövrering i eller i närheten av trafikseparationssystem och inom områden med trafikbetjäningsystem (VTS) för fartyg
    Förkunskapskrav
    Manövrering 1/ Vaktrutiner 2
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    • Fartygsmanövreringens grunder
    • Mottagning och lämnandet av lots
    • Inverkan av vind, ström, grunda och trånga farvatten samt växelverkan (interaction) vid fartygsmöten
    • Olika fartygs manövreringsegenskaper
    • Manövreringsprov
    • Anlöpning och avgång från kaj
    • Användning av bogserbåtar
    • Olika ankringsmetoder
    • Fartygets handhavande under räddningsuppdrag
    • Manövrering under isförhållanden
    • VTS
    • Dockning

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Petteri Niittymäki

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar eller projektifierat lärande, övningar i simulator i grupper.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    20.09.2021 - 05.11.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 30.09.2021

    Grupp(er)
    • SFK18D-Å
    • SFK18F-Å
    Antal studerande (min. - max.)

    1 - 60

    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Ossi Westilä

    Utbildning

    Sjöfart, Utbildning i sjöfart

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Hertig Johans parkgata 21

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Fortlöpande under övningarna i simulator och skriftligt prov.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    30.okt

    Tid och plats

    14.sep 13.nov

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    93h

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    • Demonstrerar förtrogen med branschens kunskapsbas
    • Kan hitta information från en källa till information för en situation
    • Kan använda guidade modeller i situationer.
    • Kan självständigt lösa en given uppgift
    • Kan samordna och främja gruppens målorienterade aktiviteter
    • Kan agera ansvarsfullt i enlighet med ekologiska principer i olika situationer.