•   Radarplotting 2: ARPA SF14O117-3006 08.11.2021-10.12.2021  1.5 sp  (SFK20D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    • Uppfylla kraven för IMO:s resolution A482(XII) angående träning för ARPA – anläggning.
    • Kunskaper angående handhavandet av system med radarkartor i ARPA – anläggningar.
    Förkunskapskrav
    Radarplotting 1.
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    • Presentation av ARPA-data.
    • Manuell och automatisk målupptagning.
    • Grafisk och alfanumerisk presentation.
    • Planering av undanmanöver.
    • Symboler.
    • ARPA-bildens stabilisering.
    • Färdplanering med ARPA.
    • ARPA –anläggningens tekniska uppbyggnad och funktionssätt.
    • ARPA –anläggningens tillförlitlighet och IMO:s krav.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Petteri Niittymäki

    Undervisningsmetoder

    E-learning. Föreläsningar i klass eller projektifierat lärande.
    Övningar i simulator.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    08.11.2021 - 10.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 07.11.2021

    Grupp(er)
    • SFK20D-Å
    • SFK20F-Å
    Antal studerande (min. - max.)

    1 - 30

    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Lasse Lusto, Emilia Lindroos

    Utbildning

    Sjöfart, Utbildning i sjöfart

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Hertig Johans parkgata 21

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Skriftlig tentamen.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    4.dec

    Tid och plats

    2.nov 22.dec

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 dagar

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    STCW- Code: Table A-II/1 spalt 4; i tillämpliga delar omfattande:
    • Att information erhållen från radar och ARPA tolkas och ana-lyseras riktigt med beaktande av utrustningens begränsningar och de rådande förhållandena och omständigheterna.
    • Att åtgärd vidtagen för att undvika en närsituation eller kollis-ion med andra fartyg är i överensstämmelse med de internat-ionella sjövägsreglerna.
    • Att beslut att ändra kurs och/eller fart sker både i rätt tid och i överensstämmelse med godtagbart förfarande vid navigering.
    • Att justeringar gjorda på fartygets kurs och fart upprätthåller navigationssäkerheten.
    • Att kommunikationen hela tiden är klar, kortfattad och bekräf-tad på ett sjömansmässigt sätt.
    Att manövreringssignaler avges vid lämpligt ögonblick och är i överensstämmelse med de internationella sjövägsreglerna