•   Fartygsmaskineri SF14S104-3009 28.02.2022-28.03.2022  1 sp  (SFK21D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    STCW- Code: Table A-III/4
    Den studerande känner till dieselmotorns huvuddelar och deras uppgifter.
    Känner till dieselmotorns olika användningsområden.
    Känner till dieselmotorns miljöpåverkan
    Inser underhållets betydelse för säker framfart och minimerad miljöpåverkan
    Förkunskapskrav
    -
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    • dieselmotorns huvuddelar och funktionsprincip
    • bränslen
    • smörjolja
    • kylvatten
    • startluft
    • dieselmotorns underhålls- och servicearbeten
    • dieselmotorns inverkan på miljön.
    • arbetarskydd

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Petteri Niittymäki

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar i klass eller projektifierat lärande. Övningar i verkstad eller ombord på fartyg samt studiebesök kan före-komma.

    Undervisningsspråk

    Engelska

    Tajmning

    28.02.2022 - 28.03.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 27.02.2022

    Grupp(er)
    • SFK21D-Å
    • SFK21F-Å
    Antal studerande (min. - max.)

    0 - 60

    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Thomas Lundberg

    Utbildning

    Utbildning i sjöfart

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Hertig Johans parkgata 21

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Time and place you will find from your schedule and exam dates are determined by the teacher at the beginning of an actual course. Re-exam dates set by Novia generally.

    Tid och plats

    Time and place you will find from your schedule and exam dates are determined by the teacher at the beginning of an actual course. Re-exam dates set by Novia generally.

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    • Visar bekantskap med kärnämne och begrepp
    • Korrekt använda enskilda industrikoncept
    • Hitta information för en enda situation
    • Särskiljer vardaglig information från de studerade data
    • Agerar i professionella situationer visar bekantskap med sitt yrkesområde
    • Visar att du har uppnått dina kärnkompetensmål
    • Arbeta säkert
    • Agera i enlighet med yrkets ekologiska principer
    • Organisera dina egna och gruppaktiviteter

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    • Konsekventa begrepp och kunskapsbaserade begrepp inom området för förtrogenhet
    • Utvärdera och begränsa behovet av information
    • Arbeta bra i professionella uppgifter och situationer
    • Arbeta i mångkulturella miljöer
    • Arbeta säkert
    • Arbeta konsekvent med yrkets ekologiska principer
    • Organisera dina egna och gruppaktiviteter konsekvent

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    • Handhar begrepp och kunskap på ett professionellt sätt
    • Utvärdera och använda olika informationskällor
    • Tillämpa kunskapsbasen i professionellt varierade / utmanande uppgifter med kompetens
    • Att agera i olika positioner, i olika arbetsmiljöer - att agera självständigt och ansvarsfullt i en professionell situation
    • Agera med säkerhet i åtanke
    • Att motivera verksamheten i enlighet med yrkets ekologiska principer
    • Att organisera din egen och gruppens verksamhet på ett professionellt sätt