Camilla Strandell-Laine
OBLIGATORISK LITTERATUR:
1. Hasson H., Schwarz U.T 2017. Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
2.a. Malcolm, P. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
eller
2.b. Nortvedt, P. 2006. Sensibilitet och reflektion. Filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Bokförlaget Daidalos, Göteborg.
eller
2.c. Wiklund Gustin L., Bergbom E. 2012 reviderad 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur
3.a. Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori-en grundbok, Liber.
eller
3.b. Sohlberg. B-M. & Sohlberg, P. 2008. Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod.
4. Greenhalgh, T. 2012. Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
5.a. Willman, A, Stoltz, P. & Bahtsevani, C. 2011. Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning & klinisk verksamhet. Studentlitteratur, Lund.
eller
5.b. Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
REFERENSLITTERATUR:
Alvesson, M. & Sköldberg, K.2008. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
Andersen, H. (red). 1994. Vetenskapsteori och metodlära: introduktion. Studentlitteratur, Lund.
Bjereld, U., Denker, M. & Hinnfors, J. 2009. Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Studentlitteratur Ab, Lund.
Bohlin, I. & Sager, M. (red.) 2011. Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken. Arkiv förlag, Lund.
Eriksson, K. & Lindström, U.Å. (red) 2003. Gryning II Klinisk vårdvetenskap. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
Eriksson, K., Lindström, U.Å., Matilainen, D., Lindholm, L. 2007. Gryning III Vårdvetenskap och hermeneutik. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
Kjørup, S. 2009. Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Mäntysaari, M., Pohjola, A., & Pösö, T. (toim). 2009. Sosiaalityö ja teoria. PS-Kustannus, Jyväskylä.
Pirttilä-Backman, A-M., Ahokas, M., & Myyry, L.2005. Arvot, moraali ja yhteiskunta. Sosiaalipsykologisia näkökulmia yhteiskunnan muutokseen. Gaudeamus, Helsinki.
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Learning cafe
Del 1 bedöms med skalan godkänd/underkänd.
Del 2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
Del 3 bedöms med skalan godkänd/underkänd.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Del 1 - 3) vara godkända.
Svenska
01.08.2019 - 31.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
ÅboRaseborg
Pia Liljeroth, Camilla Strandell-Laine
Utbildning inom social- och hälsovård
0.00 sp
4.00 sp
H-5
Del 1: Hemtentamen i grupp
Del 2: Individuell skriftlig uppgift
Del 3: Individuell skriftlig och muntlig opponering
Kursen kan avläggas under perioden 13.9.2019-27.10.2019 (vecka 37-43).
Studerande rekommenderas att göra kursen under hösttermninen 2019 (13.9-31.12.2019).
Del 1: Hemtentamen lämnas in på Moodle senast 29.9.2019 kl 23.59.
Del 2: Skrigtlig uppgift lämnas in på Moodle senast 23.10.2019, Föreläsning och learning cafe 24-25.10.2019 kl 23.59.
Del 3: Muntlig opponering 24-25.10.2019. Skriftlig opponering lämnas in på Moodle senast 27.10.2019 kl 23.59.
13.9.2019-27.10.2019 (vecka 37-43) Åbo.
Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2019.
Del 1: Litteraturstudier inför hemtentamen (45h)
Del 2: Skriftligt arbete (70h)
Del 3: Opponering, skriftlig rapport (8h)
Föreläsningar och Learning cafe (12 h)
Del 1 (2 sp)
Del 2 +3 (3sp)
Del 1:
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Del 2:
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Litteraturen används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar.
Del 3:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
Del 2:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Del 2:
- Frågorna besvaras
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Del 2:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.