Camilla Strandell-Laine
Alvesson, M., Blom, M., Sveningsson,S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund: Studentlitteratur
Alvesson, M., Lundholm, S. 2014. Personalchefers arbete och identitet- strategi och strul. Lund: Studentlitteratur
Alvesson, M., Billing, Y.D., Thorell, S-E. 2011. Kön och organisation. 2 uppl.
Angelöw, B. 2013. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Natur och Kultur.
Bolman, L. G., and Deal, T. E. Reframing Organizations: Artistry, Choice and Leadership, 5th ed. August, 2013 eller 6th ed. September 2017 (finns tillgänglig i elektronisk form via biblioteket) eller den svenska upplagan (Nya pesperktiv på organisation och ledarskap, 2012 eller 2015, Studentlitteratur).
Eurofound. 2019. European Working Condition Surveys. Hämtat från https://www.eurofound.europa.eu/surveys/european-working-conditions-surveys den 30.12.2019
Hilmarsson, H.T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Källerman, H. 2016. Uppdrag mellanchef. Om chefens vardag och effektivt ledarskap. Stockholm: Liber
Lundberg, T. 2017. Motivationskoden. Om modernt ledarskap och varför vi borde gå från Management till Humanagement. Roos &Tegner.
Rosengren, K.2014. Vårdledarskap. Att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Studentlitteratur.
Sandberg, H. 2011. Samarbetshälsa: om effektivt samarbete och välbefinnande. Adlibris
Svedberg, L . 2016. Gruppsykologi : om grupper, psykologi och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. Valda delar.
Självstudier och grupparbete.
Modul 1 (1 sp) bedöms med skalan underkänd-godkänd.
Modul 2 (2 sp) bedöms med skalan 0-5.
Modul 3 (2 sp) bedöms med skalan underkänd-godkänd.
Bedömning av skriftlig rapport (2 sp) baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av metodlitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla moduler och deluppgifter vara godkända.
Svenska
07.01.2020 - 29.03.2020
01.12.2019 - 06.01.2020
0 - 70
Institutionen för hälsa och välfärd
Camilla Strandell-Laine
Utbildning inom social- och hälsovård
0.00 sp
4.00 sp
H-5
Modul 1: Självreflekioner, diskussioner i par och i grupp i diskussionsforum på Moodle. Individuell skriftlig rapport.
Modul 2: Individuell skriftlig rapport.
Modul 3: Skriftlig grupprapport.
Kursen kan avläggas under perioden 7.1.2020-29.3.2020 (vecka 2-13).
Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen 2020.
Modul 1 (7.1-19.1.2020): Självreflekioner, diskussioner i par och i grupp i diskussionsforum på Moodle under perioden 7.1-19.1.2020. Individuell skriftlig rapport laddas upp i Moodle senast 19.1.2020 kl. 23.59.
Modul 2 (20.1-16.2.2020): Individuell skrigtlig rapport laddas upp i Moodle senast 16.2.2020 kl. 23.59.
Modul 3 (17.2-29.3.2020): Skriftlig grupprapport laddas upp i Moodle senast 29.3.2020 kl. 23.59.
7.1.2020-29.3.2020 (vecka 2-13) Åbo.
Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen 2020.
Modul 1: Mindre än två inlägg i diskussionsforumet och /eller förjupande diskussion har inte förts med andra i diskussionsforum. Indiviuduella rapporten innehåller inte alla krävda delar.
Modul 2:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Uppbyggnaden är inte logisk och slutledningarna redovisas bristfälligt.
- Erfarenheten skiljs inte tydligt från teori.
- Källmaterialet är otillräckligt.
- Den tekniska utformningen brister
- Rapporten innehåller inte alla krävda delar.
Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Modul 3: Grupprapporten innehåller inte alla krävda delar.
Bedömningskriterier för skriftlig rapport:
(1) Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
(2) Den studerande har följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar
substansen. Det skriftliga arbetet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).