•   Grunder i socialpedagogik SO20SOP1-3005 15.01.2022-25.03.2022  3 sp  (USO21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken
    - kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
    - Socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
    - Den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
    - Socialpedagogikens verksamhetsområden
    - Socialpedagogikens värdegrund

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Carolina Silin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Böcker

    Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
    Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
    Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
    Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
    Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
    Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
    Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
    Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
    Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
    Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
    Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus



    Artiklar

    International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
    Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
    Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Verkstäder
    Litteraturstudier
    Paruppsats

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Närstudietillfällena

    Bedömningskriterier:
    - Aktivt deltagande under alla närstudietillfällena eller inlämnade kompensationsuppgifter som motsvarar anvisningarna
    - Bedöms som UK/GK



    Debattuppsats

    Bedömningskriterier:
    - Att skribenterna har följt anvisningarna
    - Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
    - Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
    - Att debattuppsatsen innehåll utgör en fördjupning
    - Tydlighet
    - Bedöms med skalan 0-5

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    15.01.2022 - 25.03.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 17.01.2022

    Grupp(er)
    • USO21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Carolina Silin

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Närstudierna 0,5 sp

    - Aktivt deltagande i närstudierna
    - Frånvaro från närstudietillfällena bör kompenseras
    - Kompensationsuppgifter publiceras på Moodle efter närstudietillfället
    - Inlämningen av kompensationsuppgifterna sker också på Moodle
    - Bedöms som GK/UK

    _____________________________________________________________________

    Debattuppsats 2,5 sp

    - Studerande skriver parvis en debattuppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
    - Syftet med debattuppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
    - Skribenterna för debatt genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
    - Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
    - I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
    - Omfattning 10-11 sidor
    - Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav minst två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
    - Studerande skall tillämpa YH Novias skrivanvisningar
    - Mer ingående anvisningar för debattuppsatsen publiceras på Moodle
    - Bedöms med skalan 0-5
    - Inlämning på Moodle senast den 25.3.2022
    - Feedback på Moodle

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    -

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    -

    Tid och plats

    Gripen och Henriksgatan, Åbo
    15.1-25.3.2022

    Internationella kontakter

    -