Sofia Saloranta
Socialt arbete:
- Bergmark, Å. & Lundström, T. 2016. Metoder i socialt arbete - vad är det? I verket: Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. Socialt arbete. En grundbok. Sidorna: 290-299.
- Hertz, M. 2014. Om makutövning och kategorisering i evidensens namn. I verket: Lalander, P. & Svensson, B. 2014. Perspektiv på social utsatthet. Sidorna: 263-277.
- Katz, E., McPartland, S. & Rines, J. (2020). Exploring micro-skills as the underpinnings of effective social work practice. Journal of Social Work Practice, 35 (2), 177–190.
- Akademikerförbundet. 2017. Etik i socialt arbete.
Diakoni:
- Katz, E., McPartland, S. & Rines, J. (2020). Exploring micro-skills as the underpinnings of effective social work practice. Journal of Social Work Practice, 35 (2), 177–190.
- Kärnkompetenser inom evl (svenska) eller Kirkon ydinosaamiskuvaukset (finska)
- Diakoniabarometri 2020 Aina uuden edessä. (på finska)
- Kyrkans anvisningar för praktik (endast på finska för tillfället)
- Ett gemensamt vittnesmål - Evangeliska-lutherska kyrkan i Finland. Allmänna riktlinjer för mission.
Småbarnspedagogik:
- Davidsson, S & Juslin, E. 2021. Det resursstarka barnet Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
- Heiskanen et al. 2021. Temanumret Lasten osallisuus ja oikeudet varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education and Research. JECER 10(1), 2021 – teemanumero.
- Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Serie A: Artiklar 1/2021.
- Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018.
Kyrkans ungdomsarbete:
- Kärnkompetenser inom evl (svenska) eller Kirkon ydinosaamiskuvaukset (finska)
- Kyrkans anvisningar för praktik (endast på finska för tillfället)
- Ett gemensamt vittnesmål - Evangeliska-lutherska kyrkan i Finland. Allmänna riktlinjer för mission.
- Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020.
- Läsnäolon nuorisotyö. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön linjaus. 2016.
- Så att ingen blir ensam. Riktlinjer inom det fostrande arbetet i Evangelisk lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap. 2021.
- Handledd praktik enligt Anvisning för praktik (finns på Moodle-sidan Socionom Åbo - Praktik)
- Teoribaserade praktikuppgifter (se vidare information på kursens Moodle-sida)
- Innan praktiken inleds, läser studerande obligatorisk och valfri forskning och facklitteratur.
1. Individuell skriftlig utvärdering(inkluderas i praktikrapporten)
2. Praktikplatsens handledares skriftliga utvärdering
3. Godkända praktikuppgifter och praktikrapport
Studerande lämnar in dokumenten på praktikkursernas moodlesida för e-socionomer.
Praktiken bedöms som godkänd/underkänd enligt Anvisning för praktik
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2026
01.09.2021 - 15.12.2026
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs, Susanne Davidsson, Eva Juslin, Pia Liljeroth, Sofia Saloranta
Tillgänglighetsplan för praktik:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet om en tillgänglighetsplan för praktik utreds. Se Socionom Åbo - Information.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Validering inlämnas på kursens moodlesida
Praktiken omfattar 10 veckor, men kan eventuellt utföras enligt annan tidsplanering efter diskussion med handledande lärare.
Enligt individuell studieplan.
Enligt individuell studieplan.
Praktiken kan göras som utlandspraktik. Utlandspraktik planeras minst 6 månader på förhand med handledande lärare, internationella koordinatorn (isabelle.bonnet@novia.fi) och internationell kontaktlärare (johanna.wikgren-roelofs@novia.fi).
Enligt Anvisning för praktik.
Av praktiken utförs 45 dagar på praktikplatsen och 5 dagar används för självstudier inför praktiken och för praktikrapport.
Praktikrapporten bedöms enligt:
- förmåga att koppla praktikverksamhet till forskning och facklitteratur
- professionellt och utvecklingsinriktat förhållningssätt