Pia Liljeroth
Valfri kursbok i forskningsmetodik. Nedan finns förslag på litteratur:
Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: A practical guide (Fourth edition.). Open University Press.
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to Research. McGraw-Hill/Open University Press. (e-book)
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3). Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur.
Eriksson, L. T. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera (10. uppl.). Liber.
Gerrish, K. & Lathlean, J. (2015). Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-book)
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1). Studentlitteratur.
Jacobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
May, T. (2011). Social research: issues, methods and process. McGraw-Hill Education (e-book)
Nyquist, H. (2017). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Upplaga 1). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4). Liber AB.
Patel, R. & Davidson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 upplagan, eller tidigare). Studentlitteratur.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Trost, J. (2013). Att vara opponent. Studentlitteratur.
Självstudier: Inlärningsuppgifter och rapport. Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle.
Quizarna i modulerna 1 och 4 bedöms enligt skalan GK/UK. Studerande har tre försök, och för godkänt krävs att 60 % är rätt.
De skriftliga individuella rapporterna i modulerna 2 och 3 bedöms enligt skalan 1-5. För de skriftliga rapporterna ges feedback efter inlämning.
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2022
01.09.2021 - 15.12.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Kursen består av fyra moduler.
1. Forskningsprocessen och forskningsdesign 0,5 sp, quiz på Moodle
2. Kvalitativa datainsamlings- och -analysmetoder 2 sp, skriftlig individuell rapport
3. Kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder 2 sp, skriftlig individuella rapport
4. Etik och dataskydd 0,5 sp, quiz på Moodle
Närmare informations finns på kursens Moodlesida.
Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.
1.9.2021-31.12.2022
Kursen förverkligas helt digitalt.
Kursen finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3711
Modul 2:
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse
Modul 3:
0 = grundläggande felaktigheter och oklarheter förekommer i fler än tre deluppgifter.
Modul 2:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Modul 3:
1 = det förekommer grundläggande felaktigheter och oklarheter i flera deluppgifter, men skribenten kan ändå visa god förståelse i övriga deluppgifter (minimum tre deluppgifter)
2 = fel och oklarheter förekommer i flera deluppgifter, men generellt är förståelsen god
Modul 2:
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
Modul 3:
3 = vissa fel och oklarheter förekommer i enskilda deluppgifter
4 = enbart mindre oklarheter och fel förekommer i enskilda deluppgifter
Modul 2:
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
Modul 3:
5 = en utmärkt förståelse