Eva Juslin
Rekommenderad litteratur. Fullständig litteraturlista publiceras på Moodle.
- Akademikerförbundet. 2017. Etik i socialt arbete.
- Barn- och ungdomsetik inom social- och hälsovården. 2014. ETENE-publikationer 42,
- Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
- Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Studentlitteratur.
- Den etiska grunden för social- och hälsovården. 2011. ETENE-publikationer 33
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området. 2018. Talentia
Självstudier, essä och reflektionsuppgift
Såväl essän (2sp) som reflektionsuppgiften (3sp) bedöms enligt skalan 0-5.
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2022
01.09.2021 - 15.12.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs, Eva Juslin, Viktor Matintupa
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Examinationsuppgift 1 – Essä (2 SP)
Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar följande begrepp:
A) socialt arbete och sociala problem
B) klientcentrerat synsätt och bemötandets etik
C) Mänskliga rättigheter och socialt arbete
Definiera och diskutera de olika begreppen utgående från litteraturen (finns på Moodle), men låt även din egen tolkning bli synlig i essän. Utöver litteraturen som finns tillgänglig är det även godkänt för den som vill att använda sig av övrig relevant vetenskaplig litteratur samt vetenskapliga artiklar, men komihåg att vara noggrann med källhänvisningarna. I essän ska minst fyra olika källor användas.
• Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I reflektionsuppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.
Examinationsuppgift 2 – Reflektionsuppgift – Yrkesetiskt och professionellt förhållningssätt (3 SP)
Välj en film, tv-serie, podcast eller alternativt ett skönlitterärt verk i vilken något professionellt dilemma förekommer. Dilemmat / temat bör beröra sociala branschen. Redogör för ditt val av avsnitt och tema samt referera kort vad som framkommer i avsnittet.
Utgångspunkten för din reflektionsuppgift ska vara ett etiskt och professionellt förhållningssätt inom socialt klientarbete. Analysera problemet och beskriv lösningar eller förhållningssätt utgående från olika etiska teorier och perspektiv. Ta även fasta på hur du som socionom skulle hantera utmaningarna om du skulle stöda eller handleda klienter med liknande problematik som framkommer i avsnittet du valt att fokusera på. Koppla diskussionen till dina egna intresseområden inom sociala branschen men betrakta de etiska frågorna i uppgiften ur ett professionellt perspektiv.
I reflektionsuppgiften diskuteras valt tema utgående från vetenskapliga källor samt publikationer (finns på Moodle). Utöver litteraturen som finns tillgänglig på Moodle är det även godkänt för den som vill att använda sig av övrig relevant vetenskaplig litteratur samt vetenskapliga artiklar, men komihåg att vara noggrann med källhänvisningarna. Åtminstone fyra olika källor bör användas i uppgiften.
• Omfattning: ca 6–8 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning. I reflektionsuppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.
Inget arbetslivssamarbete
Valfri deadline under kurstiden
Digital kurs: 1.9.2021 - 31.12.2022
Essä 54 h (2sp)
Reflektionsuppgift 81 h (3 sp)
Essä:
Studerande har inte uppnått godkänd nivå i essän pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
Reflektionsuppgift:
Studerande har i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
Essä:
Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
Reflektionsuppgift:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.
Essä:
Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Reflektionsuppgift:
Studerande har diskuterat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.
Essä:
Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän.
Reflektionsuppgift:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.