Janina Dahla
Rekommenderat kursmaterial.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson,S:&Taghizadeh Larsson, A.(red).2016.Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Koponen,H. & Vataja, R. Muistisairauden käytösoireiden hoito. Käypä hoito. https://www.kaypahoito.fi/nix00524
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik och äldre personer.
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Skog, M. 2016. Kommunikation och demenssjukdom. Ökad förståelse i samtal och möten. Gothia.
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30. Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Kursen utförs som digitalkurs där studerande
Självstudier och inlämningsuppgifter på moodle.
Handledning sker digitalt via kursens handledningsforum
Förståelse för åldrande och livet som senior och äldre 2sp(0-5)
• Svarar på uppgiftens alla frågor,
• Knyter an teori/praktik,
• Professionellt förhållningsätt,
• Diskuterar och reflekterat över livet som senior ur flera perspektiv,
• Granskar kritiskt egna utvecklingsområden i reflektion till egen inlärning och nya insikter
Vetenskaplig uppsats+ självutvärdering 3sp(0-5)
• Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial
vetenskapligt förhållningssätt
• Uppsatsens betydelse: syfte och frågeställning
• Översikt: innehåll, noggrannhet, logik och överskådlighet
• Källor: utgått från minst en artikel, böcker, övrigt material
• Förmåga att anknyta till socialgerontologi
• Professionellt förhållningssätt
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2022
01.09.2021 - 15.12.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla.fi)
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle Kursen:
SO20SOS4-3002 Socialgerontologi
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Uppgifterna inlämnas 1.9.2021-31.12.2022 enligt eget önskemål. Bedömningen ges inom tre veckor efter att kursens alla uppgifter är inlämnade.
Inlämningsuppgift 1 Förståelse för åldrande och livet som senior och äldre 2sp
Inlämningsuppgift 2. Vetenskaplig uppsats 3sp
Närmare beskrivning av inlämningsuppgifterna och examinationerna finns på studieplattformen ; kursens Moodle sida
Oberoende av tid och plats 1.9.2021-31.12.2022
5sp - 135 h
Inlämningsuppgifter
Självstudier