Eva Juslin
Obligatorisk kurslitteratur:
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalis-emotionaaliset taidot ja niiden tukeminen, Osa II Vuorovaikutuksen voima och osa III Pedagoginen toiminta. (Boken finns även som e-bok och kan hittas via studerandes lokala hembibliotek i kommuner, men inte via Åbo Akademis bibliotek).
eller:
.
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
"En fungerande vardag - tips för hur du kan stöda barnet på ett positivt sätt" utgivet av
ADHD-förbundet, Barnavårdsföreningen / ADHD-center, RAY, 2012. Länk till materialet finns på kursens moodlesida. Materialet används valfritt.
.
Granlund, M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 157-175. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Lutropp, A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Ingår i: Sandberg, A. (red.)2014. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Studentlitteratur. Sidorna 177-193. Materialet sätts in på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Mohss, N. 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4(sidorna 75-89) i verket: Sandström, M, Nilsson, L och Stier, J.(red.). 2014. Inkludering - möjligheter och utmaningar. Lund: Studentlitteratur. Materialet finns på kursens moodlesida i mappen Studiematerial för de individuella inlärningsuppgifterna.
.
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4, 26003. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Kapitel 4. Stöd för barnets utveckling och lärande. Länk till materialet finns på kursens moodlesida.
.
På moodle finns även övrigt material som kan användas.
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
I kursen ingår ett virtuellt smågruppsarbete enligt instruktioner som finns på moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten Social- och småbarnspedagogik för socionomer 60 sp https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=5641
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort feedback sätts in på moodle i samband med inlämningen.
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att sammanfatta teori i skriftlig och muntlig form
Bedömning enligt skala 0-5. Kort feedback sätts in på moodle i samband med inlämningen.
Vid validering bedöms kursens med vitsordet godkänd.
Svenska
01.08.2019 - 31.07.2020
16.08.2019 - 30.09.2019
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten Social- och småbarnspedagogik för socionomer 60 sp https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=5641
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
I småbarnspedagogiken ska barnets utveckling och lärande stödjas på ett sätt som motsvarar barnets behov och utgående från barnets styrkor och resurser. Målet med examinationen är att först ge dig en bas för hur man idag definierar barn med särskilda behov och hur man ser på inkludering och inklusion på ett makroplan. Vidare ska examinationen ge dig kunskap om vad som förväntas av dig som blivande professionell inom småbarnspedagogiken då det gäller barn med särskilda behov och stöd för barnets utvecking och lärande.
.
De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur. Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar(i regel på måndagar efter den 5.9.2019).
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
Studerande utför arbetet utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida från och med kursstarten.
Examinator: Sussy Davidsson
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
Inlämning: Power-point föreläsningen och broshyren inlämnas på anvisad plats i moodle.
Kursen är digital. Kursen är öppen 20.9.2019-1.12.2020.
1. Individuella inlärningsuppgifter 3,5 sp = 94, 5 h
.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp = 40, 5 h